Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDerdowski, Lukasz A.
dc.contributor.authorHasselknippe, Astrid E.
dc.contributor.authorRiise, Heidi M.
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:55Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80420649:34932372
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773261
dc.description.abstractSammendrag: CSR har i senere tid blitt et sentralt og omdiskutert tema innenfor bedriftsverden. Fenomenet endrer seg i takt med samfunnet, og vi kan se en økende trend i engasjementet blant de yngre generasjoner. Dette kan være en prediksjon på at fenomenet vil bli enda viktigere i bedriftsverdens fremtid. Et annet aktuelt tema i bedrifter er evnen til å tiltrekke seg de klokeste hodene i arbeidsmarkedet. Arbeidstakere setter stadig høyere krav ved valg av fremtidig arbeidsplass, som arbeidsgiverne må fylle gjennom sitt Employer Brand. Eksisterende litteratur fastslår at CSR er en viktig variabel i bedriftens Employer Brands, spesielt for å tiltrekke seg millennium generasjonen. Vi ønsker derfor å undersøke om bedrifters CSR engasjement kan gi dem et fortrinn i kandidatmarkedet, som resulterer i problemstillingen “Hva er sammenhengen mellom CSR og millennials sitt syn på en bedrifts Employer Brand i Europa?”. I lys av problemstillingen har valgt å ta utgangspunkt i litteratur angående CSR og rekruttering, samt “sosial identitetsteori” og “signalteori”. For å finne svar på dette valgte vi å benytte oss av litteraturstudie, hvor vi tar resultater fra allerede eksisterende og fagfellevurdert forskning, og deretter sammenstiller forskningen til en ny helhet. Det ble gjennomført søk i ulike databaser for å finne artikler som kan være med på å belyse vår problemstilling. Noen interessante funn i oppgaven er at attributter med høy personlig relevans er viktigere for millennials enn CSR relaterte attributter ved en arbeidsplass. Likevel viser 4 av 6 av våre utvalgte artikler en positiv link mellom CSR og Employer Brand. Det foreligger også tydelige geografiske forskjeller vedrørende millennials syn på og viktighet av fenomenet.
dc.description.abstractAbstract: Today CSR is a central and widely discussed theme in the business world. The phenomenon changes in parallel with the society, and an increasing level of engagement can be observed among younger generations. This might be a prediction that the phenomenon will be even more important in the future business world. Another applicable subject among businesses is the ability to attract and obtain the best candidates. Employees are constantly raising their demands for a potential workplace, in which employers must fulfil through their Employer Brand. Existing literature states that CSR is an important variable in company’s Employer Brand, especially for attract the millennium generation. Therefor we wish to examine if a company’s CSR engagement can give them advantages in the candidate market, which results in our research question “What is the link between CSR and millennials perception on company’s Employer Brand in Europe”. In light of the research question we have chosen literature regarding CSR and recruiting, as well as “social identity theory” and “signalling theory”. To answer our question, we chose to use the method “literature review”, where we use results from already existing and peer reviewed research, thereafter assemble the results to a whole new study. We searched in different databases with a goal to find articles who can underpin our research question. Some interesting findings in this study are that attributes with a high level of personal relevance are more important to millennials than CSR related attributes in a work situation. At the same time 4 out of 6 of our chosen articles showed a positive link between CSR and Employer Brand. The geographical differences concerning millennials perception on the importance is the phenomenon is significant.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleCorporate Social Responsibility: den fremtidige nøkkelen innenfor strategiske rekruttering?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel