Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinge, Tone Therse
dc.contributor.authorSørdahl, Camilla Birgitte
dc.contributor.authorSande, Ellen Magrethe
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:59Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80420649:35060963
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773265
dc.description.abstractHensikt med oppgaven Temaet for oppgaven er å se på hvordan digitalisering og sosiale medier i internkommunikasjon påvirker ansattes jobbtilfredshet. Ideen ble til da vi leste flere og flere artikler om hvordan mange ble påvirket av overgangen til hjemmekontor under Covid-19 pandemien, og digitalisering og sosiale medier ble en større del av arbeidshverdagen til flere. Av denne grunn ønsket vi å undersøke hvordan digitalisering og sosiale medier kan påvirke jobbtilfredsheten til de ansatte i ulike bedrifter. Tidligere forskning som blir presentert i teoridel, viser at internkommunikasjon påvirker jobbtilfredshet, og hvordan sosiale medier og nettbaserte løsninger i større grad påvirker arbeidshverdagen hos ansatte nå enn tidligere. Metode Vi har valgt kvantitativ forskningsmetode, og har ved hjelp av en spørreundersøkelse kartlagt hva de ulike respondentene har svart. Respondentene svarte på spørsmål innenfor ulike grener som er relevante for temaet, og store deler av spørreundersøkelsen er innenfor disse ulike grenene. Grundige kvantitative data, og nok respondenter, kreves for å få gode svar på undersøkelsen og deretter kunne gjøre en analyse. Resultater Ved hjelp av kartlegging av analyser etter endt spørreundersøkelse kom vi etterhvert frem til flere interessante funn. Mange av disse funnene kunne kobles opp til tidligere teori og litteratur, som igjen kunne være med å svare på problemstillingen. Avslutningsvis konkluderes det på problemstillingen om hvordan digitalisering og økt bruk av sosiale medier i internkommunikasjon påvirker jobbtilfredshet. Konklusjon Bakgrunnen for vår konklusjon er basert på tidligere teori og spørreundersøkelse. Forhåpentligvis vil vår spørreundersøkelse kunne si noe om hvordan jobbtilfredsheten til ansatte påvirkes av digitalisering av internkommunikasjon. Avslutningsvis vil oppgavens funn diskuteres i sammenheng med spørreundersøkelsen opp mot teoretiske perspektiver, før konklusjon.
dc.description.abstractSummary Purpose of the assignment The theme of the thesis is to look at how digitalisation and social media in internal communication affect employees' job satisfaction. The idea came about when we read more and more articles about how many were affected by the transition to a home office during the Covid-19 pandemic, and digitalisation and social media became a larger part of the everyday lives of more people. For this reason, we wanted to investigate how digitalisation and social media can affect the job satisfaction of employees in various companies. Previous research, which is presented in theory, shows that internal communication affects job satisfaction, and how social media and online solutions to a greater extent affect the everyday work of employees now than before. Method We have chosen a quantitative research method, and have, with the help of a survey, mapped out what the various respondents have answered. The respondents answered questions within different branches that are relevant to the topic, and large parts of the survey are within these different branches. Thorough quantitative data, and enough respondents, are required to get good answers to the survey and then be able to do an analysis. Results With the help of mapping analyzes after the end of the survey, we gradually came to several interesting findings. Many of these findings could be linked to previous theory and literature, which in turn could help to answer the problem. In conclusion, it is concluded on the issue of how digitalisation and increased use of social media in internal communication affect job satisfaction. Conclusion The background for our conclusion is based on previous theory and survey. Hopefully, our survey will be able to say something about how job satisfaction of employees is affected by the digitalisation of internal communication. Finally, the findings of the thesis will be discussed in connection with the questionnaire against theoretical perspectives, before conclusion.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan påvirkes jobbtilfedshet ved endring i internkommunikasjonen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel