Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngeset, Marit
dc.contributor.authorGabrielsen, Pia Eikelid
dc.date.accessioned2021-09-03T16:31:21Z
dc.date.available2021-09-03T16:31:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80423940:34673840
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773292
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er dyr og opplevelser i turisme. Problemstillingen i denne oppgaven er «hvilke opplevelser skaper dyr for turister?». Metoden som er brukt i denne oppgaven er en litteraturoppgave. Det er blitt valgt denne metoden da det er spennende å se hva andre allerede har funnet ut om dette temaet. Det har blitt skrevet om ulike attraksjoner som inneholder dyr. Disse har blitt kategorisert på en skala fra en (lav) til fem (høy) ut ifra noen dimensjoner fra Brakus, Schmitt & Zarantonello sin brand experience studie (2009). Kategoriseringen har deretter blitt plassert i en modell. Det gjør man for å få en god oversikt over de ulike attraksjonene. I diskusjonskapittelet ser man på hvordan dimensjonene som er valgt ut fra Brakus et al. (2009) passer til problemstillingen. Noe annet man har sett på i diskusjonskapittelet er at etter man har plassert attraksjonene i en modell som i denne oppgaven, har man mulighet til å segmentere turistene. Resultatene fra denne oppgaven viser at dyr skaper flere typer opplevelser for turister. De skaper lærerike, avslappende, intense, ubeskrivelige og underholdende opplevelser for turister. Senere i oppgaven blir det også en vurdering av metoden, samt en sier noe om videre forskning på dette temaet.
dc.description.abstractThe topic for this thesis is animals and experiences in tourism. That is why the research question is “which experiences does animals create for tourists?”. The method in this thesis is a literature assignment. That is chosen because it is exciting to see what others have written about this topic. It has been written about different attractions which contains animals. The activities have been categorized in a scale from one (low) to five (high) from the dimensions in Brakus, Schmitt & Zarantonello’s brand experience study (2009). Afterward the categorization has been placed in a model. That is done to create a good overview of the different activities. In the discussion chapter you see how the dimensions which is chosen from Brakus et al. (2009) fits to the research question. Something else that has been looked at in this chapter, is that after you have placed the attractions in a model, as in this thesis, you have the opportunity to segment the tourists. The results from this thesis shows that animals create multiple types of experiences for tourists. They create educational, relaxing, intense, indescribable and entertaining experiences for tourists. Later in the thesis there is an assessment of the method used, as well as what could be studied later about this topic.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDyrenes rolle i turisme
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel