Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaver, Anne Iren.
dc.contributor.authorTrto, Kenan.
dc.contributor.authorPedersen, Stian rené.
dc.contributor.authorHelgevold, Daniel.
dc.date.accessioned2021-09-03T16:31:30Z
dc.date.available2021-09-03T16:31:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80420649:47919592
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773305
dc.description.abstractI løpet av de siste årene har Airbnb blitt en av de store aktørene innenfor delingsøkonomien. Delingsøkonomien har vært revolusjonerende i måten en både selger og kjøper varer og tjenester på. I lys av dette ønsket vi å se nærmere på hvilke faktorer som virker motiverende for kjøp av Airbnb, og hva er det egentlig som gjør at personer velger å bruke Airbnb for første gang, eller hva som gjør at en ønsker å ta i bruk tjenesten igjen. Oppgaven er skrevet som en litteraturstudie hvor totalt 9 ulike fagfellesvurderte artikler er hentet ut gjennom en grundig metodisk fremgang med avanserte søk i ulike databaser. På jakt etter relevante artikler ble det gjort to ulike søkeprosesser hvorav det første søket endte med 6 artikler. Ettersom oppgaven er skrevet av 3 forfattere valgte vi å foreta oss et ekstra søk for å få mer dybde i oppgaven, å ved bruk av andre søkeord og avgrensninger ble det funnet 3 ekstra artikler som ble vurdert som relevante. Artiklene er en blanding av både kvantitative studier og også metodetriangulering hvor artikler inneholder en blanding av kvantitative og kvalitative undersøkelser. Gjennom de kvalitative og kvantitative studiene ble ulike deler fra resultatene hentet ut. Deretter ble de nøye studert for så å ta med de viktigste faktorene som hadde en klar gjengang i artiklene, samt faktorer som virket spennende og som kunne være relevant for videre forskning i fremtiden. Samlingen av de aktuelle resultatene ble til slutt lagt sammen som en ny helhet og faktorene som virket relevante og som har en klar sammenheng med om personer velger å bruke Airbnb er; Subjektiv norm, Familiaritet, Holdninger og Lengde på opphold. Resultatene fra denne litteraturstudien kan også gi en pekepinne på faktorer en ønsker å forske videre på, som hvordan lengden på oppholdet er avgjørende for om en velger Airbnb eller velger å bo på hotell.
dc.description.abstractIn recent years, Airbnb has become one of the major players in the sharing economy. The sharing economy has been revolutionary in the way one both sells and buys goods and services. In light of this, we wanted to take a closer look at what factors motivate the purchase of Airbnb, and what really makes people choose to use Airbnb for the first time, or what makes them want to use the service again. The thesis is written as a literature review where a total of 9 different peer-reviewed articles have been extracted through a thorough methodological process with advanced searches in various databases. In search of relevant articles, two different search processes were done, of which the first search resulted in 6 articles. As the thesis is written by 3 authors, we chose to do an additional search to get more depth in the thesis, and by using other keywords and delimitations, 3 additional articles that were considered relevant were included. The included articles are a mixture of both quantitative studies and also method triangulation where articles contain a mixture of both quantitative and qualitative studies. Through the qualitative and quantitative studies, different parts of the results were extracted. The articles were carefully studied, then the most important factors that were to be found in several articles, and the factors that seemed exciting and that could be relevant for further research in the future were included. The collection of the relevant results was finally put together as a new whole, and the factors that seemed relevant and that have a clear connection with whether people choose to use Airbnb is; Subjective norm, Familiarity, Attitude and Length of stay. The results from this literature review can also give an indication of what factors that could be included in further research, such as how the length of stay is decisive for whether one chooses Airbnb or chooses to stay in a hotel.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn litteraturstudie av intensjoner til bruk av tjenesten Airbnb
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel