dc.contributor.advisor | Xie, Jinghua | |
dc.contributor.author | Bakke Grønvoll, Kine | |
dc.contributor.author | Weierholt, Ole Unger | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T16:31:44Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T16:31:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:80420649:34930641 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2773324 | |
dc.description.abstract | Når hoteller skal sette pris på sine hotellrom er det flere faktorer som vil påvirke.
Konkurransesituasjonen hotellet befinner seg i, egne kostnader, etterspørsel, samt hvilken
verdi som blir tilbudt er blant noe av det. Uansett hvilken prissettingsmetode som vektlegges
er det kundene som til slutt bestemmer om en pris er riktig. Dette betyr at hvilken
kundegruppe hotellene tiltrekker seg, deres kjøpsatferd, betalingsvilje og prissensitivitet også
vil ha sterk påvirkning på prissettingen.
Av norske, historiske, frittstående hoteller som er medlem i De Historiske Hoteller og
Spisesteder finner vi alt fra hoteller med 6 hotellrom langt ute i distriktet, til storbyhoteller, til
hoteller med 273 rom. Med så store variasjoner i størrelse og geografisk plassering ønsker vi å
undersøke om det finnes samvariasjoner eller differanser i hvordan hotellene segmenterer, og
prissetter sine rom. Det har ført til at vi har formulert problemstillingen: «Hvilke faktorer
påvirker valg av prisstrategier for historiske hoteller i Norge?»
For å få svar på dette har vi gjennomført en eksplorativ forskningsstudie. Forskningen har
resultert til noen interessante funn som viser at de historiske hotellene har alle målgrupper
med like kjennetegn, og dermed har kundegrupper med lav prissensitivitet. Den lave
prissensitiviteten til kundegruppen, samt en strategisk posisjonering og verdiskapning viser
seg å være viktige elementer som gjør at historiske hoteller kan ta høy pris for høy kvalitet. | |
dc.description.abstract | Abstract
When a hotel sets prices to their hotel rooms, there are several factors that will influence.
The competitive situation the hotel is in, costs, demand, as well as the value that is offered are among some of it. No matter which pricing method is emphasized, it is the customers who ultimately decide whether a price is right. This means that which customer group the hotels attract, their purchasing behavior, willingness to pay and price sensitivity will also have a strong influence on pricing.
Of Norwegian, historic, independent hotels that are members of the Historic Hotels and Restaurants, we find everything from hotels with 6 rooms far out in the district, to city hotels, to big hotels with 273 rooms. With such large variations in size and geographical location, we want to research whether there are correlations or differences in how hotels segment, and price their rooms. This has led us to formulate the problem: "What factors influence the choice of pricing strategies for historic hotels in Norway?"
To get an answer to this, we have conducted an exploratory research study. The research has resulted in some interesting findings that show that the historic hotels have all target groups with the same characteristics, and thus have customer groups with low price sensitivity. The low price sensitivity of the customer group, as well as a strategic positioning and value creation prove to be important elements that enable historic hotels to charge a high price for high quality. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Hvilke faktorer påvirker valg av prisstrategi for historiske hoteller i Norge? | |
dc.type | Bachelor thesis | |