Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjerald, Olga
dc.contributor.authorJanjusic, Aleksandra
dc.contributor.authorWiberg Hesjedal, Nathalie
dc.date.accessioned2021-09-03T16:31:44Z
dc.date.available2021-09-03T16:31:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80423940:34673892
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773325
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har fokuset vært å kartlegge om det finnes muligheter og interesse blant aktørene i Randaberg for å utvikle stedet til en bærekraftig destinasjon som ikke skaper ulemper for økonomien, miljøet og menneskene på stedet. En ønsker å se på mulighetene for å skape en kjent merkevare innenfor norsk turisme med et bærekraftig perspektiv. Problemstillingen besvares ved bruk av sekundærdata samlet inn gjennom litteratur og tidligere forskning, og primærdata samlet inn gjennom egne intervju. Informasjonen og fakta som finnes tilgjengelig om Randaberg, på nett og i bøker, samt samtaler med lokale aktører, har blitt brukt for å skape et bilde av dagens situasjon, og potensielle muligheter. Historie, kultur og bondelivet står sterkt i kommunen. Egen vurdering er gjort gjennom innhenting av kvalitativ data, og det er utført analyser og vurderinger som er gjort av intervju av aktuelle aktører i kommunen. Resultatene våre blir presentert under delen “Resultater og funn”, samt en diskusjon og analysen lenger ned i oppgaven. Gjennom hele oppgaven har det blitt brukt teori som vi selv mener er relevant for oppgaven og som er hentet fra ulik litteratur innenfor fag som markedsføring, responsible tourism og destinasjonsutvikling ved det treårige studiet som denne oppgaven er en avslutting på. Det er lagt vekt på det helhetlige reiselivsproduktet, hvorfor turisten velger å besøke enkelte destinasjoner, og hvordan en skaper en sterk merkevare innenfor næringen. En har vektlagt denne teorien, og brukt relevante definisjoner til oppgavens problemstilling. Våre resultater viser det er en stor interesse blant aktørene i Randaberg, og de stiller seg svært positive til denne type utvikling av destinasjonen. Det må nevnes at det under intervjuene var en av aktørene som skilte seg særlig ut, og stiller seg skeptisk til prosjektet. Vedkommende mener destinasjonen ikke er et sted for turisme, men et sted for å lære. Likevel jobber flere av aktørene som ble intervjuet allerede per i dag med å styrke Randaberg som en destinasjon på kartet. Alle aktørene er klar over at en slik prosess og utvikling vil være både omfattende, og tidkrevende.
dc.description.abstractIn this paper the theme has been to study whether there are opportunities, and interest among the stakeholders in Randaberg to develop the place into a sustainable destination that does not create disadvantages for the economy, the environment and the locals. We want to research the possibilities of creating a well-known brand in Norwegian tourism, with a sustainable perspective. The study is based on secondary data collected through literature and previous research, and primary data collected through own interviews. The information and facts available about Randaberg, online and in books, as well as conversations with local actors, have been used to create a picture of the current situation and potential opportunities. History, culture and peasant life are strong in the village. Assessments has been made through the collection of qualitative data and analyzes and interviews with relevant stakeholders in Randaberg. Our results are presented under the section "Results and findings", as well as a discussion and analysis further down in the paper. Throughout the study, theory has been used which we believe is relevant to the task, and which is taken from literature in subjects such as marketing, responsible tourism and destination development. Definitions from tourism, why the tourist chooses to visit certain destinations, and how to create a strong brand within the industry have been important. Emphasis has been placed on this theory, and relevant definitions have been used to answer the studys issue. Our results show that there is great interest among the stakeholders in Randaberg, and they are very positive about this type of development of the destination. It must be mentioned that during the interviews one of the actors stood out,and is skeptical of the project. He believes that this destination is not a place for tourism, but a place to learn. Several of the stakeholders who were interviewed as of today are working to strengthen Randaberg as a destination on the map. All stakeholders are aware that such a process and development will be both extensive and time-consuming
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDen grønne landsbyen: Destinasjonen med den nye bærekraftige merkevaren
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel