Show simple item record

dc.contributor.advisorHelgevold, Nina
dc.contributor.authorMong, Unni
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:42Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.uis:inspera:68475147:23169243
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773481
dc.description.abstractFormålet med studien var å finne ut hva som er gode måter å starte opp undervisningsøkten på. Hovedfokus var å få innsikt i og kunnskap om læreres valg av aktiviteter og begrunnelser for disse, og finne ut hva som motiverer elevene i oppstarten av undervisningsøkten. Bakgrunn for valg av tema var for å sette søkelys på det som skjer i oppstarten av undervisningsøkten med tanke på at det kan prege resten av økten. I tillegg var et mål å finne ut om lærere og elever deler samme syn på hva en motiverende og god start på undervisningsøkten er. Problemstillingen var følgende: «Hva er en god oppstart av undervisningsøkten?» Det ble benyttet kvalitativ metode i form av observasjoner og semistrukturerte intervjuer. Utvalget bestod av fem lærere og 43 elever på videregående skole, vg1 og vg2-nivå, studiespesialiserende retning. Alle informantene deltok i observasjoner, og av disse deltok fire lærere i enkeltintervjuer, og åtte elever i gruppeintervjuer fordelt på to grupper. Resultatene fra studien viste at lærerne bruker noen aktiviteter i oppstarten av undervisningen før de går i gang med en faglig hovedaktivitet. Studien viste at de fleste observerte aktivitetene var innen de affektive og kognitive rammer. Dialog var et sentralt tema for lærere og elever, og deres ulike argumenter begrunnet dialog for å være en god måte å starte undervisningsøkten på. Funnene viste at elevene var positive til å få vite timens innhold i oppstarten, repetere fagstoff, småprate og «kjekke opplegg» som små konkurranser, filmsnutt og lek. Alle informantene uttrykket at flere aktiviteter var gode og motiverende, og bidro til at elevene ble mer «klar» for undervisning og arbeid i fag. Funnene fra denne studien kan gi innsikt i noen aktiviteter som kan være gode og motiverende i oppstarten av undervisningsøkten.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out what characterises good lesson openings. The main focus was to gain insight into and knowledge about Teachers' choice of activities and reasons for their choices, and also find out what motivates students in the start of the teaching session. The background for the choice of topic was to shed light on what is happening in lesson openings, considering that it can affect the rest of the session. In addition, one goal was to find out whether Teachers and Students share the same view of what a motivating and good lesson opening is. The research question was: "What characterises a good lesson opening?" Qualitative methods were used in the form of observations and semi-structured interviews. The informants of this study were five Teachers and 43 Students at upper secondary school, vg1 and vg2 level, general studies. All the informants participated in observations, and of these participated four Teachers in individual interviews and eight Students in group interviews. The findings from the study showed that the Teachers use some activities in the lesson openings before they start with the first major activity. The study showed that most of the observed activities were within the affective and cognitive frameworks. Dialogue was a central theme for the Teachers and Students, and their various arguments justified dialogue as a good way to start the teaching session. The findings showed that Students were positive about getting to know the content of the lesson in the start-up, rehearsing subject matter, small talk and "fun activitities" such as small competitions, film and playing games. All the informants expressed that several activities were good and motivating, and contributed to the students being more "ready" for work in subjects. The findings from this study can provide insight into some activities that can be good and motivating in lesson openings.
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleHva er en god oppstart av undervisningsøkten?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record