Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorEide, Vetle
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:43Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.uis:inspera:68475147:1986816
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773482
dc.description.abstractLæreplanen i matematikk legger vekt på samspill og muntlige ferdigheter i undervisning og vurdering. Dette finner vi igjen i både de grunnleggende ferdighetene, som et kjerneelement i matematikk, og i kompetansemålene. Denne studien har kommunikasjonen i klassen som utgangspunkt og fokuserer spesifikt på en lærers bruk av spørsmål på 5. trinn. Den aktuelle læreren underviser etter reformpedagogiske prinsipper, med en stor grad av diskusjon og samtale i matematikkundervisningen. Studien tok fatt på å finne utav hvordan lærerens bruk av spørsmål i helklasseundervisning legger til rette for aktiv elevdeltakelse i den matematiske samtalen. Det er kvalitativ case- studie som bruker opptak fra to ukers matematikkundervisning for å undersøke spørsmålsbruken til læreren. Spørsmålsbruken til læreren er varierende og gir elevene mulighet til å delta i klasseromssamtalen. Funnene viser at læreren bruker mange spørsmål for å orientere seg i elevenes tankemåter og løsningsmetoder. Det blir tydeliggjort hvordan elevers løsningsmetoder blir brukt som utgangspunkt for diskusjoner og samtaler. Elevene er aktive og deltar samtaler i helklasse, både med læreren og andre medelever. Strukturen i samtalen er også annerledes enn det som kan beskrives som tradisjonelle spørsmålsrutiner. Istedenfor å bekrefte eller avkrefte svarene til elevene, vil læreren direkte gå videre på nye spørsmål til enten eleven eller hele klassen. Læreren bruker en stor grad orienterende spørsmål i timen. Dette blir brukt på en slik måte at elevene deltar aktivt i samtalen på et matematisk plan, istedenfor elevsvar som er korte og fokuserer på riktig svar. Hvordan læreren kommuniserer i klassen er sentralt for hvordan elevene selv kommuniserer om matematikken i undervisningen. Denne oppgaven belyser nyansene i spørsmålsbruk og hvordan lærere må være oppmerksom på dette i egen undervisning for å la elevene delta aktivt i klasseromssamtaler.
dc.description.abstractThe curriculum in mathematics emphasizes interaction and oral skills in teaching and evaluation. This is expressed in both the basic skills, as a core element in mathematics, and in the competence goals. This study is based on classroom communication and focuses specifically on a teacher's use of questions in 5th grade. This teacher teaches according to reform pedagogical principles, with a large degree of discussion and conversation in mathematics teaching. The study set out to find out how the teacher's use of questions in whole-class teaching facilitates active student participation in the mathematical conversation. It is a qualitative case study that uses recordings from two weeks of mathematics teaching to investigate the teacher's use of questions. The teacher's use of questions varies and gives students the opportunity to participate in the classroom conversation. The findings show that the teacher uses many questions to orientate himself in the students' ways of thinking and solution methods. It´s clarified how students' solution methods are used as a starting point for discussions and conversations in class. The students are active and participate in conversations in the whole class, both with the teacher and other fellow students. The structure of the conversation is also different from what can be described as traditional question routines. Instead of confirming or denying the students' answers, the teacher will directly move on to new questions for either the student or the whole class. The teacher uses a large number of orientation questions in class. This is used in such a way that the students actively participate in the conversation on a mathematical level, instead of student answers that are short and focus on the correct answer. How the teacher communicates in class is central to how the students themselves communicate about the mathematics in the teaching. This assignment sheds light on the nuances of questioning and how teachers must be aware of this in their own teaching in order to allow students to actively participate in classroom discussions.
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleHvordan en lærer på 5. trinn bruke spørsmål for å invitere elever med i matematiske samtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel