Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeibinger, Eva
dc.contributor.authorSollesnes, Åshild
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:44Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.uis:inspera:68475147:3089985
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773483
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i betydningen av den pedagogiske tilnærmingen fysisk aktiv læring for gutters engasjement og hvordan det kan fremme indre motivasjon. Utdanningsdirektoratet sine skoleundersøkelser viser at gutter i snitt har lavere motivasjonsnivå i skolen enn jenter. Gutter har i tillegg til dette dårligere skoleprestasjoner enn jenter, bortsett fra i kroppsøving. Det er av den grunn interessant å undersøke hvilken betydning fysisk aktivitet i undervisning vil ha for gutter. På bakgrunn av dette er studiens hensikt å få mer kunnskap om hvilken betydning fysisk aktiv læring vil ha, særlig for gutters engasjement og indre motivasjon. Det har blitt valgt to problemstillinger som er undersøkt ved bruk av en kvalitativ tilnærming. For å kunne gi et utfyllende svar på oppgavens problemområde har det blitt gjennomført både observasjoner og fokusgruppeintervjuer. To klasser på 5. trinn ble først observert i fysisk aktiv læring hvoretter det ble gjennomført to fokusgruppeintervjuer på fire gutter fra de to klassene. Gjennom observasjonene viste guttene et aktivt engasjement ved å lytte aktivt på læreren, stille relevante spørsmål samt høy grad av oppgaverelatert atferd. I fokusgruppeintervjuene kom det frem at guttene trives i undervisning med fysisk aktiv læring og ønsker å ha denne undervisningsformen oftere. Med det sagt viser resultatene at guttene lar seg engasjere av fysisk aktiv læring. Neste tema som ble undersøkt er guttenes indre motivasjon. Fokusgruppeintervjuene gikk nærmere inn på medbestemmelse, tilbakemeldinger og konkurranse i fysisk aktiv læring. Resultatene viser at guttene ikke opplevde medbestemmelse i undervisningene som ble observert, men de uttrykte at de blir motivert av både positive tilbakemeldinger fra læreren, konkurranse samt fysisk aktivitet. Guttenes indre motivasjon i fysisk aktiv læring blir videre diskutert opp mot selvbestemmelsesteorien og de grunnleggende psykologiske behov; autonomi, kompetanse og tilhørighet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleFysisk aktiv læring og hvilken betydning det har for gutters engasjement og motivasjon. En kvalitativ studie av gutter i barneskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel