Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKamar KC, Bhupendra
dc.contributor.advisorTikkanen, Tarja Irene
dc.contributor.authorLangeland, Kirsti Damsgård
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:45Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.uis:inspera:68475147:23696192
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773484
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det iverksatt et nytt læreplanverk i den norske skolen. Læreplanen er delt i tre deler som sammen skal styre opplæringen. En av disse delene er overordnet del hvor skolens verdigrunnlag er nedfelt. Tema for dette masterprosjektet er læreres bruk av overordnet del i planlegging og gjennomføring av undervisning. Ved bruk av en digital spørreundersøkelse var målet å finne faktorer som påvirker læreres arbeid med overordnet del. Tidligere forskning viser at skolens verdigrunnlag ikke blir jobbet like systematisk med som læreplanene i fag, til tross for at lærere er pålagt å jobbe like aktivt med begge delene. Videre viser forskning til flere fordeler med å drive verdibasert undervisning og at denne typen undervisning kan påvirke elevens faglige utvikling i en positiv retning. Med denne oppgaven ønsket jeg å finne ut hvilke synspunkter lærere har på arbeid for et verdiløft, hvordan lærere opplever at hverdagen er tilrettelagt for kompetanseutvikling og hvordan lærere opplever egen kompetanse i henhold til systematisk og aktivt arbeid med verdigrunnlaget. Målet med oppgaven var å finne faktorer som kan ha påvirket implementeringsarbeidet av overordnet del i det nye læreplanverket. Et godt implementeringsarbeid er viktig for resultatet av endringsarbeid. Funn fra masterprosjektet viste at det er fire faktorer som skiller seg negativt ut i henhold til arbeidet med et verdiløft. Det er læreres prioriteringer av eget arbeid, lærernes opplevelse av ledelsens manglende likestilling av læreplanverket, læreres opplevelse av manglende tid til arbeid med kompetanseheving, samt deltakernes respons hvor det kommer frem at 10,6 % av lærerne ikke har deltatt på arbeid med overordnet del. Disse fire kan brukes som et utgangspunkt for videre arbeid med et verdiløft i skolen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleSkolens doble oppdrag: En kvantitativ studie av faktorer som kan påvirke lærerens arbeid med skolens verdigrunnlag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel