Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjelstadlie, Bjørnar
dc.contributor.authorBerget, Espen
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:50Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79571477:36987005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773491
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne oppgaven var å studere effekten av visualisering innen hinderløpssporten OCR, ved å teste deltakere i en løype, både før og etter gjennomføring av et visualiseringsprogram over 7 dager. Metode: Det ble rekruttert 20 aktive hinderløpere til å delta i forsøket. 12 mannlige og 6 kvinnelige deltakere, som var på et ulikt ferdighetsnivå. Utvalget måtte til vanlig trene minimum 20 timer i måneden, og ha deltatt jevnlig på OCR-løp de siste 3 årene. Gruppene ble delt inn i forsøksgruppe (FG) og kontrollgruppe (KG). Utvalget ble plassert i FG og KG ut ifra hvordan de presterte på pretesten. De ble fordelt med tanke på å få så jevnt nivå som mulig mellom gruppene. FG ble satt på et visualiseringsprogram, som var bygget på PETTLEP-modellen. Programmet skulle gjennomføres i 7 dager, 2 ganger om dagen, med tidsbruk 10-15 minutter per gjennomføring. Ellers skulle begge gruppene trene som normalt frem til posttesten, som ble gjennomført 7 dager etter pretesten. Selve testen var ei utendørs hinderløype på ca. 1500 m. Denne bestod av 12 hindre, som igjen var inndelt i 3 segmenter, hvor det ble tatt mellomtider. Hvert segment bestod av 4 hindre. Resultatene ble noterte ned i microsoft excel. Videre ble resultatene analysert ved hjelp av SPSS, for å finne ut om det var noen signifikante funn i forskningen. Det ble sett etter endringer innad i de to gruppene, og gruppene sammenlignet med hverandre. Resultat: På hele løypen ble det funnet en signifikant fremgang blant FG (p=<0,05). Fremgangen var på 4,46% (p=0,005). Blant KG var det en ikke-signifikant fremgang på 1,35% (p=0,141). På de tre inndelte mellomtidene hadde FG en fremgang på henholdsvis 0,71% (p=0,901), 4,26% (p=0,028) og 8,21% (p=0,019). KG sin fremgang var på henholdsvis 2,41% (p=0,69), 0,52% (p=0,600) og 1,31% (p=0,639). Det ble dermed funnet signifikant fremgang på FG sin mellomtid 2 og 3, mens resten av mellomtidene var ikke-signifikant fremgang. I sammenligningen av FG og KG sin utvikling fra pre- til posttest ble det ikke funnet noen signifikant forskjell. En uavhengig t-test ga en p-verdi på 0,051, som er helt i grenseland fra å være en signifikant forskjell med dette signifikansnivået. Det var heller ikke signifikante forskjeller mellom noen av mellomtidene. Resultatene viser at visualisering kombinert med å tidligere ha gjennomført løypen gir bedre resultatet, mens det ikke kan bevises at visualisering pluss gjennomgang av løypen gir noe bedre resultat enn kun gjennomgang av løypen. Nøkkelord: Visualisering, PETTLEP, mental trening, OCR
dc.description.abstractPurpose: The purpose of this thesis was to study the effect of imagery in the sport of OCR, by testing participants in a course, both before and after completing a imagery program over 7 days. Method: 20 active obstacle course athletes were recruited to participate in the experiment. 12 male and 6 female participants, who were at a different skill level. The committee usually had to train a minimum of 20 hours a month, and have participated regularly in OCR races for the last 3 years. The groups were divided into experimental group (FG) and control group (KG). The sample was placed in FG and KG based on how they performed on the pretest. They were distributed with a view to getting as even a level as possible between the groups. FG was put on a imagery program, which was built on the PETTLEP model. The program was to be completed for 7 days, twice a day, with a time use of 10-15 minutes per implementation. Otherwise, both groups would train as normal until the post test, which was carried out 7 days after the pretest. The test itself was an outdoor obstacle course of approx. 1500 m. This consisted of 12 obstacles, which in turn were divided into 3 segments, where intervals were taken. Each segment consisted of 4 obstacles. The results were recorded in microsoft excel. Furthermore, the results were analyzed using SPSS, to find out if there were any significant findings in the research. Changes were seen within the two groups, and the groups were compared with each other. Result: On the entire course, a significant improvement was found among FG (p = <0.05). The increase was 4.46% (p = 0.005). Among KG, there was a non-significant increase of 1.35% (p = 0.141). At the three divided intervals, FG had an increase of 0.71% (p = 0.901), 4.26% (p = 0.028) and 8.21% (p = 0.019), respectively. KG's progress was 2.41% (p = 0.69), 0.52% (p = 0.600) and 1.31% (p = 0.639), respectively. Significant progress was thus found on FG's intermediate times 2 and 3, while the rest of the intermediate times were non-significant progress. In the comparison of FG and KG's development from pre- to post-test, no significant difference was found. An independent t-test gave a p-value of 0.051, which is completely in borderland from being a significant difference with this level of significance. There were also no significant differences between any of the intervals. The results show that imagery combined with having previously completed the course gives a better result, while it cannot be proven that imagery plus a review of the course gives a somewhat better result than just a review of the course. Keywords: Imagery, PETTLEP, mental training, OCR
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePETTLEP-visualisering sin effekt på prestasjon innen Obstacle Course Race
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel