Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjellstadli, Bjørnar
dc.contributor.authorPedersen, Daniel Nikolai Nilsen
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:53Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79571477:36875628
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773495
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å finne ut til hvilken grad 4 ukers intervensjonstrening for kjernemuskulatur kan forbedre hurtigheten. Intervensjonen besto av ni deltakere på alderen 16+-2år som ble delt inn i en intervensjonsgruppe (n=5) og en kontrollgruppe (n=4). Denne intervensjonen ble utført på en treningsgruppe som trener normalt en time, to ganger i uken med friidrett løp på et sosialt nivå. Intervensjonsgruppen trente rundt 20 minutter trening for kjernemuskulatur ekstra hver trening i tillegg til den vanlige treningen. Kontrollgruppen trente som normalt. Treningen besto av løpstrening innenfor alle distanser, samt intervensjonstreningen som besto av ti øvelser for kjernemuskulatur, med fokus på teknikken som er viktig å holde i et sprintløp. Unntak for to av treningene som ble utført i ferietiden, hvor treningene besto av 9 generelle øvelser for kjernemuskulatur som enkelt kunne utføres hjemme. Testen som ble utført var i form av pre-test og post-test, som besto av en akselerasjonstest og en test for toppfart. Det ble vist en signifikant forbedring på begge gruppene på akselerasjonstesten (P=0.023), samt en signifikant forbedring på toppfart for kontrollgruppen (P=0.049). Det ble også funnet en større forbedring for akselerasjon for intervensjonsgruppen enn for kontrollgruppen. Akselerasjonstesten for intervensjonsgruppen viste en nær signifikant forbedring (P=0.073). Videre ble det ikke funnet noen signifikante forbedringer (P<0.05). Resultatet må ta i betraktning at det var få deltakere til å tilføre en konklusjon til den generelle befolkningen. Vi trenger mer forskning på området rundt kjernemuskulatur og hurtighet, samt bedre forståelse for hvilke øvelser og muskler som brukes som stabilisering i et sprint løp.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the extent to which 4 weeks of core muscle intervention training can improve speed. The intervention consisted of nine participants aged 16 + -2 years who were divided into an intervention group (n = 5) and a control group (n = 4). This intervention was performed on a training group that normally trains for one hour, twice a week with athletics running on a social level. The intervention group trained around 20 minutes of training for core muscles each training in addition to the regular training. The control group trained as normal. The training consisted of running within all distances, as well as the intervention training which consisted of ten exercises for core muscles, with a focus on the technique that is important to keep in a sprint race. Exception for two of the trainings that were performed during the holiday season, where the trainings consisted of 9 general exercises for core muscles that could easily be performed at home. The test performed was in the form of pre-test and post-test, which consisted of an acceleration test and a test for top speed. A significant improvement was shown in both groups on the acceleration test (P = 0.023), as well as a significant improvement in top speed for the control group (P = 0.049). A greater improvement in acceleration was also found for the intervention group than for the control group. The acceleration test for the intervention group showed a near significant improvement (P = 0.073). Furthermore, no significant improvements were found (P <0.05). The result must consider that there were few participants to add a conclusion to the general population. We need more research in the area of core muscles and speed, as well as a better understanding of which exercises and muscles are used as stabilization in a sprint race.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKjernemuskulatur og Hurtighet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel