Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Roald
dc.contributor.authorTveit, Kamilla Xin
dc.date.accessioned2021-09-03T16:34:02Z
dc.date.available2021-09-03T16:34:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80598433:1903623
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773505
dc.description.abstractSammendrag Denne masteravhandlingen undersøker hva slags kvinnesyn som ble presentert i Det Norske Misjonsselskapets skolearbeid i Kina. Utgangspunktet for undersøkelsen vil være den tidligere misjonær og lærerinne Hanna Holthe og hennes pike- og lærerinneskole, som ble drevet fra 1911 til 1926. Forholdet mellom kvinnesyn og kristendommen har vært gjenstand for en pågående debatt. Misjonen, som enten kvinnefrigjørende eller opprettholder av kvinners rolle i hjemmet, er sentrale posisjoner i denne diskusjonen. Og dette har påvirket hvordan forskere har tolket misjonens rolle for de innfødte kvinnene. Ved å analysere skolens historikk og organisering, vil det avdekke Det Norske Misjonsselskapets kvinnesyn på begynnelsen av 1900-tallet. Undersøkelsen av pike- og lærerinneskolen viser at misjonens kvinnesyn var svært sammensatt og preget av ambivalens. Skolen var både en religionsskole og en folkeskole, der elevene ble utrustet til menighetsarbeide og som yrkesarbeider. Spenningen mellom disse to forskjellige interessene, gir utrykk for både et tradisjonelt og et moderne kvinnesyn. Troens dimensjon var en viktig del i diskusjonen rundt Hanna Holthes arbeid og rolle. Hennes arbeid var drevet av en sterk tro og overbevisning for å fortelle Kinas kvinner om den kristne tro. Dette er et område som lenge har vært oversett og forsømt av historikere. Det er viktig at historikeren begynner å ta troen på alvor som en viktig drivkraft bak en persons handlinger, og ikke minst dens konsekvenser. I lys av at misjon i forrige århundre hadde en stor tilstedeværelse i den tredje verden og i vestlige samfunn, vil dette forholdet være interessant for vår forståelse av dets arbeid og handlinger.
dc.description.abstractAbstract This thesis seeks to examine the view on women in the educational work of The Norwegian Missionary Society in China. The subject for this analysis is the missionary Hanna Holthe and her girl and teachers’ school, which operated from 1911 to 1926. The relationship between the view on women and Christianity has been the subject of an ongoing debate. The mission as either liberating or maintaining the women’s place in the home, are central positions in this discussion. And this has influenced how the researcher has viewed the mission’s role for the indigenous women. The analyses of the school’s history and organizing, will reveal the Norwegian Missionary Society’s view on women. The examination of the girl and teacher’s school reveals that the missions view on women was complex. The school was both a religious school and a public school, there the pupils were equipped for work in the congregation and as a professional worker. The tension between two different interests, expresses both a traditional and a modern view on women. The field of faith will be an important part of the discussion about Hanna Holthes work and role. Her work was driven by a strong faith and conviction to tell women of China about Christianity. This is a field which have long been neglected and overlooked by the historians. It is important for the historians to acknowledge faith as a serious and important driving force behind a person’s action and its consequences. Given that mission had a great presence in the last century in the third world and in the Western society, this relationship will enhance our understanding of the mission’s motives and consequences at the mission fields.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«De har ikke trodd at piker kunde lære nogen ting»: En undersøkelse av Hanna Holthes misjonsarbeid som sjef og lærerinne for pike- og lærerinneskolen i Kina.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel