Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Ketil.
dc.contributor.authorHandeland, Ingvild.
dc.date.accessioned2021-09-03T16:34:09Z
dc.date.available2021-09-03T16:34:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80599373:6916934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773512
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på historisk empati og samisk historie, samt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole. Det er valgt tre lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. Oppgavens problemstilling er: Hvordan sikter lærebøker i historie for videregående skole mot å utvikle historisk empati gjennom det samiske innholdet? Den historiedidaktiske analysen fokuserer på samiske fortellinger og hvordan lærebøkene tilrettelegger for historisk empati. Det har også vært nødvendig å henvise til norske læreplaner for å understreke både samenes relevans og skolemyndighetenes fokus på historisk empati. For å besvare problemstillingen er det blitt brukt et teoretisk rammeverk som baserer seg på Endacott og Brooks konseptualisering av historisk empati, og de tre elementene historisk kontekstualisering, perspektivtaking og affektiv forbindelse. Det har vært vesentlig for oppgaven å se på utviklingen av historisk empati i historiedidaktikken, og hvordan ulike forskere har konseptualisert begrepet for å kunne presisere hvilken tilnærming til konseptet som passer denne oppgaven. Hensikten til masteroppgaven kan anses som todelt. Først og fremst er målet å skape en bedre forståelse for lærebøkers mulighet til å bidra til elevenes utvikling av historisk empati. For det andre forsøker avhandlingen å belyse hvordan historisk empati kan bidra til bedre forståelse og toleranse for menneskegrupper som en selv ikke tilhører. Forståelsen av fortiden påvirker hvordan en forstår nåtiden og eventuelt hvilke forventninger en har til fremtiden. Historisk empati kan dermed bidra til fordomsfrihet, toleranse, mangfold og demokratiske verdier som storsamfunnet setter høyt i dag.
dc.description.abstractThis master thesis focuses on historical empathy and Sami history, as well as how this is expressed in upper secondary school textbooks. Three textbooks have been selected which constitute the empirical material of the analysis – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. The main research question is: How do history textbooks for upper secondary school aim to develop historical empathy through the Sami narrations? The history didactic analysis focused on Sami stories and how the textbooks facilitate historical empathy. It has also been necessary to refer to Norwegian curricula to emphasize both Sami’s relevance and the school authorities’ focus on historical empathy. A theoretical framework based on Endacott, and Brook’s conceptualization of historical empathy has been applied to answer the research question, focusing on the three elements historical empathy perspective taking and affective connection. It has been essential for the thesis to look at the development of historical empathy in history didactics, and how various researchers have conceptualized the concept, in order to be able to specify which approach suits this dissertation. The purpose of the master thesis can be considered as two folded. First and foremost, the goal is to cultivate a better understanding of textbooks’ ability to contribute to pupil’s historical empathy development. Secondly, the dissertation attempts to shed light on how historical empathy can contribute to better understanding and tolerance for groups of people to whom one does not belong. The understanding of the past affect hoe one understands the present and possibly which expectations one has for the future. Historical empathy can thus contribute to freedom form prejudice, tolerance, diversity and democratic values that society values today.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHistorisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel