Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDavid-Alexandre Thomas Wagner
dc.contributor.authorMoldestad, Kristoffer
dc.date.accessioned2021-09-03T16:34:11Z
dc.date.available2021-09-03T16:34:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80599373:9942350
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773514
dc.description.abstractDen nye læreplanen LK20 viderefører konseptet med grunnleggende ferdigheter, innført i Kunnskapsløftet. Her beskrives det blant annet at skriving som ferdighet skal læres i samtlige fag på skolen, på fagets egne premisser. I denne studien blir vg3-delen i Cappelen Damms nye lærebok Alle tiders historie undersøkt med tanke på denne ferdigheten. Problemstillingen som er undersøkt er «Hvordan kan oppgavesettene i læreboken Alle tiders historie brukes for å arbeide med den grunnleggende ferdigheten skriving, sett i lys av Fagfornyelsen 2020?» Til dette arbeidet benyttes Jannet van Drie og Carla van Boxtel sin modell om historisk resonering (2008), for å kunne se på hvordan den historiefaglige biten er ivaretatt, og hvilke historiefaglige ferdigheter elevene kan utvikle gjennom arbeid som omhandler skriving. Når det gjelder skriving, er det oppgaver som spesifikt ber elevene om å formulere lengre tekster som er undersøkt. Skrivingen er undersøkt etter mønster fra skrivepedagogikkens inndeling i kategoriene «å lære å skrive», og «skriving for å lære». Studien er en kvalitativ studie, hvor jeg har gått i dybden på et snevert utvalg av lærebokens oppgavesett, og sett på hvordan disse kan benyttes som verktøy i arbeidet med å fremme skrivekompetanse på historiefagets premisser. Studien hadde til hensikt å undersøke læreverk for den videregående skolen knyttet opp til Fagfornyelsen. Ettersom dette per nå (2020/21) er den eneste læreboken tilgjengelig, er studien spisset inn på denne ene boken, og dreier seg kun om å analysere hvordan denne kan benyttes, ikke på representasjonen av skriving generelt sett i lærebøker. Resultatet viser at skriving framkommer i læreboken, slik den nye læreplanen krever. Her er både fagspesifikk skriving og skriving som metode for læring benyttet. Hovedvekten ligger på fagspesifikk skriving, og har til hensikt å trene elevene opp i vitenskapelige sjangre som benyttes i historiefaget, og dermed også trening i akademisk skriving. Skriveoppgavene er derimot ikke spesielt framtredende, med en prosentandel på 6-14 %. Læreboken inneholder heller ingen gode verktøy for innføring i fagets skrivetradisjoner, eller avklaring av sjangertrekk og sjangerkrav. Oppgavene den presenterer elevene for kan derimot brukes for å trene på flere elementer av sjangrene, samtidig som de er representative for mer typiske historiefaglige ferdigheter, målt ut fra modellen til Drie og Boxtel.
dc.description.abstractThe new subject curriculum LK20 carries on the concept of basic skills, a term that was brough in with the new curriculum Kunnskapsløftet, in 2006. It is here stated that writing as a skill should be taught in every subject in Norwegian schools, in the context of the respective subjects. In this study, Cappelen Damms new history teaching book Alle tiders historie is examined, with learning this skill in mind. The question that will be addressed is “How can the tasks in the history teaching book Alle tiders historie be used to train the basic skill of writing, in context of the new history subject curriculum LK20? To answer this task, a model on historical reasoning have been used, made by Jannet van Drie and Carla van Boxtel (2008), to see which historical skills the pupils can acquire through the task meant to be done in writing. When it comes to writing, the tasks that specifically ask the pupils to formulate an answer in form of a written text that will be examined. The writing tasks is examined with the two categories “Learning to write” and “writing to learn” in mind. This study is of a qualitative character, where I have been going in depth on a specific part of the books work tasks, and studied how these can be used as a tool contributing to evolve writing skills within the context of the history subject. The study was going to examine high school teaching books for the new subject curriculum. Considering there is only one book available (in 2020/21), this study focused in depth on this one. It is an in-depth analysis of how this book could be used, not on the representation of writing in history books in general. The result shows that writing training does occur in the new book, like the curriculum dictates. The pupils will develop skills in both genres specific to history subject, and using writing as a method of learning other skills. The focus is on the subject-specific genres, where the goal is to train the pupils in writing in academic genres, and therefore also training in academic writing. The tasks considering writing is not particularly prominent, with a representation between 6-14 %. The book does not include any good tools or examples to help the pupils learn historical writing, nor does it clarify the genres it introduces. The tasks presented could however be used to train on certain elements from the genres, and they are representative for some of the historical skills the subject introduces, when put in context of Drie and Boxtels model.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSkriving i historiefaget - En studie av historielæreboken som verktøy i arbeid med skriving som grunnleggende ferdighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel