Film i historieundervisning: En undersøkelse av ungdomsskolelæreres planlegging av historieundervisning med film
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker planleggingsprosessen til åtte ungdomsskolelærere i forbindelse med bruk av film i undervisning. Empirisk data ble innsamlet gjennom intervju med lærere fra tre forskjellige skoler i Rogaland. Oppgaven ser på fire forskningsspørsmål: Hvordan velger læreren film? Hvor finner læreren film og hvilke kilder har den tilgang til? Hvilke tekniske utfordringer må det planlegges rundt? Hvordan arbeides det med film i forkant av undervisningen? Undersøkelsen viser at det store flertallet av lærerne har en form for planleggingsprosess i tilknytning til sin undervisning med film. Mengde og kompleksitet på forarbeidet varier basert på formålet med filmen. Lærerne har både praktiske og didaktiske hensynsom må tas når de velger film. Kildene lærerne har er svært gode når det kommer til filmklipp, mens et rikt utvalg av spillefilmer fordrer i stor grad at læreren er villig til å betale for dette selv. Store tekniske problemer ser ut til å høre fortiden til, da dagens løsninger stort sett fungerer tilfredsstillende for visning av film. Undersøkelsen viser at dette allikevel ikke nødvendigvis gjelder alle skoler. This master thesis explores teachers' planning process when using film in their History teaching. Empirical data was collected through interviews with eight teachers in Rogaland county. There were four research questions for this paper: How do teachers select films? Where does the teacher find films and what sources do they have access to? What kind of technical problems do they experience? How do they prepare themselves for using film in their teaching? The master thesis shows that almost all of the teachers have some form of planning process in connection with their teaching where film is used. Both the complexity and amount of planning varies depending on what the goal is. The teachers express both didactic and more practical reasons for their choice of films. The sources that are available for the teachers are more than acceptable when it comes to shorter clips. Movies are, on the other hand, largely available only through the use of paid subscription services that the teachers must pay for themselves. Technical issues seem to be less and less prominent, although there are exceptions to this.