Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Ketil
dc.contributor.authorNordvang, Ella
dc.date.accessioned2021-09-03T16:34:13Z
dc.date.available2021-09-03T16:34:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80599373:9939776
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773516
dc.description.abstract1. august 2020 startet innføringen av den nye læreplanen i samfunnsfag. Formålet med oppgaven er å få en innsikt i hvordan lærerne på ungdomstrinnet forholder seg til begrepet historiebevissthet. Hvilke undervisnings- og vurderingsmetoder benyttes for å ta historiebevissthet inn i klasserommet, og dermed hvordan læreplanverket iverksettes og forvaltes av lærerne i skolen. Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan lærerne orienterer undervisningen mot elevenes utvikling av historiebevissthet, enten de er klar over det selv eller ikke. Følgende ser oppgaven på hvordan lærerne begrunner og reflekterer egen undervisning og knytter dette til historiebevissthet, som fagdidaktikks begrep og i lys av læreplanen. Den teoretiske rammen til oppgaven inkludere tilnærminger og fortolkninger av begrepene historie og historiebevissthet. Hovedvekten ligger på ulike tilnærminger til og dannelse av historiebevissthet. I tillegg er det inkludert en kort presentasjon av historiebevissthet i læreplanen, og vurdering av historiebevissthet. For å produsere kunnskap om læreres undervisning orienterer seg mot elevenes utvikling av historiebevissthet tar oppgaven utgangspunkt i kvalitative semistandardiserte forskningsintervju. Utvalget til intervjuundersøkelsen består av seks samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Oppgaven diskuterer lærernes mål for undervisningen og om de er forenelige med historiebevissthetsorientering. Videre diskuteres lærernes forhold til historiebevissthet og læreplanen for å se om fenomenet er teorinært. Avslutningsvis diskuteres lærernes undervisningsmetoder, for å se om de tar utgangspunkt i elevenes historiebevissthet og historiekunnskaper ervervet gjennom elevenes liv som samsvarer med historiebevissthetsdidaktikk.
dc.description.abstractOn 1 August 2020, the introduction of the new curriculum in social studies began. The purpose of the thesis is to gain an insight into how teachers at the lower secondary level relate to the concept of historical awareness. Which teaching and assessment methods are used to bring historical awareness into the classroom, and thus how the curriculum is implemented and managed by the teachers in the school. The purpose of the assignment is to investigate how the teachers orient the teaching towards the students' development of historical awareness, whether they are aware of it themselves or not. Finally, the thesis discusses how teachers justify and reflect on their own teaching and link this to historical awareness, as a concept of subject didactics and in light of the curriculum. The theoretical framework of the thesis includes approaches and interpretations of the concepts of history and historical awareness. The main emphasis is on different approaches to and formation of historical awareness. In addition, a short presentation of historical awareness in the curriculum is included, and an assessment of historical awareness. In order to produce knowledge about teachers 'teaching, how they orient themselves towards the students' development of historical awareness, the thesis is based on qualitative semi-standardized research interviews. The sample for the interview survey consists of six social studies teachers at the lower secondary level. The thesis discusses the teachers' goals for the teaching and whether they are compatible with history awareness orientation. Furthermore, the teachers' relationship to historical awareness and the curriculum are discussed to see if the phenomenon is theoretical. Finally, the teachers' teaching methods are discussed, to see if they are based on the students' awareness of history and history knowledge acquired through the students' lives that corresponds with history awareness didactics.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHistoriebevissthet: et overordnet faglig begrep
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel