Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorLanne, Cathrine
dc.date.accessioned2021-09-07T16:28:52Z
dc.date.available2021-09-07T16:28:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:1957207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774360
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Internasjonale og nasjonale undersøkelser kan vise til høy skadestatistikk blant toppidrettsutøvere. Når en utøver blir skadet blir den henvist og ivaretatt av et støtteapparat bestående av leger, terapeuter eller andre behandlere, som tar seg av den fysiske delen av rehabiliteringen. Hvem tar seg av den psykologiske rehabiliteringen? Formål: Vi hører og leser om at psykiske lidelser hos ungdommer, og spesielt hos jenter øker. Det vi derimot vet lite om er hvordan langtidsskadede toppidrettselever ivaretas, og hvilken psykologisk påkjenning det er å være skadet på ubestemt tid. Problemstilling: Hvordan opplever langtidsskadede toppidrettselever å være skadet og hvordan følger skolen opp disse elevene? Hvilke utfordringer har vært spesielt fremtredende for utøvere? Hvilke utfordringer har vært spesielt fremtredende for toppidrettsansvarlige? Metode: Intervjuer ble gjennomført og utformingen av resultatene basert på kvalitativ metode. Deretter ble en tematisk analyse benyttet for å identifisere aktuelle temaer. Hovedfunn: Hovedfunnene i denne undersøkelsen viste at det å være langtidsskadet er en psykologisk påkjenning. Negative følelser som stress, ensomhet, sorg og frykt for å bli skadet igjen viste seg å være framtredende. Mangel på tid, ressurser, kommunikasjon og organisering så ut til å være en utfordring for skolene. Det kan synes at vi har en vei å gå for å profesjonalisere rehabiliteringen og beholde flere lengre. De rundt utøveren bør vite noe om målsetting, og stressrespons for å best mulig planlegge for elevens forutsetninger. I denne undersøkelsen kom det fram at noen utøvere fikk sterkere selvidentitet av å være skadet. Likevel er det viktig å merke seg at følelsene og utfordringene som oppstod i skaderehabiliteringen kan være kritiske og potensielt karrieretruende. Nøkkelord Toppidrettsutøvere, langtidsskade, oppfølging, ivaretakelse, psykologiske skaderespons, utfordringer.
dc.description.abstractSummary Background: International and national surveys refer to high injury statistics among high-perfomance athletes. When someone is injured, he or she will be referred and cared for by staff consisting of doctors, therapists or other therapists, who will take care of the physical part of the rehabilitation. Who takes care of the psychological rehabilitation? Purpose: We hear and read that mental disorders in adolescents, and especially in girls, are increasing. However, what we do not know much about, is how long-term injuries affect elite-athletes. How they are cared for, and what psychological strain it is to be injured indefinitely. Problem statement: In what way is the injury situation experienced by top elite- athletes from the perspective of the individual and the school? Limitations of the research question; What challenges have been particularly prominent for the athletes? What challenges have been particularly prominent for the school sports managers? Method: The design of the results is based on a qualitative method where interviews were conducted. Then a thematic analysis was used to identify relevant topics. Main findings: The main findings in this survey showed that being long-term injured is a psychological strain. Negative emotions such as stress, loneliness, sadness and fear of being reinjured proved to be prominent. Lack of time, resources, communication and organization seemed to be a challenge for the high-performance high schools. It may seem that we have a way to go to professionalize the rehabilitation to keep top-athletes longer. Those around the practitioner should know something about goals, and stress response in order to best plan for the student's prerequisites. In this study, it was found that some individuls gained stronger self-identity from being injured. Nevertheless, it is important to note that the emotions and challenges that arose in injury rehabilitation can be critical and potentially career-threatening. Keywords Elite-athletes, long-term injury, follow-up, care, psychological injury response, challenges
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEt idrettspsykologisk perspektiv på Idrettsskader hos elever ved toppidrettslinjen i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse/analyse av individets opplevelse av rehabiliteringen fra organisasjon, og individ perspektiv.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel