Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorDubland, Silje
dc.date.accessioned2021-09-08T16:27:18Z
dc.date.available2021-09-08T16:27:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82490702:15016625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774758
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOutsourcing som forretningsstrategi har blitt knyttet til HRM i nyere tid. Imidlertid er det i norsk sammenheng gjennomført relativt lite systematisk forskning på hvorfor bedrifter beslutter utsetting av HR-oppgaver. Studiet er utført som et kvalitativ multiple case-studie av syv små og mellomstore bedrifter, som er kunder hos Buhr AS, en leverandør av HR-tjenester. Med utgangspunkt i ressursbasert, kjernekompetanse- og transaksjonskostnadsteori og relevant forskning vil studiet belyse fordeler og ulemper. Hensikten med studiet er å undersøke hvilke vurderinger bedriftene legger til grunn i beslutningen om HRM outsourcing. Resultatene fra studien viser i hovedtrekk at HRM-lederne i de syv informantbedriftene erfarte at de manglet nødvendig fagkompetanse og kapasitet til å løse alle oppgavene innen HRM-området og utføre sine øvrige arbeidsoppgaver. For å profesjonalisere virksomheten hadde bedriftene behov for en ekstern støttefunksjon som kunne implementere HR-oppgaver på en bedre og mer effektiv måte. Bedriftene satte i hovedsak ut de transaksjonelle HRM-praksisene, og holdt igjen de strategiske og transformative HRM-praksisene. Ved å sette ut HR-oppgaver skulle det frigjøres tid hos HRM-lederne til å arbeide med kjerneoppgaver i bedriften. Funnene i studien belyser bedriftenes behov for ressurs- og kostnadsfleksibilitet. Ressursfleksibiliteten kan knyttes til behovet bedriftene hadde for å jobbe med en ekstern leverandør dersom de i et prosjekt eller i en situasjon oppdaget et udekket kompetansebehov. Ved å outsource HR-oppgaver fikk bedriftene en kostnadsfleksibilitet ved å kunne justere stillingsprosenten til kontaktpersonen i Buhr og hvilke HR-tjenester de ville ha, uten langvarige kostnadsforpliktelser til dette. De fem bedriftene med «myk» HRM-filosofi brukte tid på opplæring og integrasjon av kontaktpersonen hos Buhr og beskrev bytte av kontaktperson som en potensiell risiko. To bedrifter i studien hadde en «hard» HRM-filosofi. De var kostnadsorienterte og hadde motstridende erfaringer rundt outsourcing. Bedriften som fikk støtte til HR-funksjoner av strategisk betydning, erfarte store kostnader i oppfølging av kontaktperson, informasjonsasymmetri mellom partene og standardisering av tjenestetilbudet. Den andre bedriften fikk støtte til transaksjonelle HR-oppgaver og opplevde ingen risiko. Derimot erfarte virksomheten at HRM outsourcing fjernet risiko ved at de nå var à jour med lover og regelverk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ casestudie av syv små og mellomstore bedrifters beslutning om HRM outsourcing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel