Show simple item record

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorDubland, Silje
dc.date.accessioned2021-09-08T16:27:18Z
dc.date.available2021-09-08T16:27:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82490702:15016625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774758
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOutsourcing som forretningsstrategi har blitt knyttet til HRM i nyere tid. Imidlertid er det i norsk sammenheng gjennomført relativt lite systematisk forskning på hvorfor bedrifter beslutter utsetting av HR-oppgaver. Studiet er utført som et kvalitativ multiple case-studie av syv små og mellomstore bedrifter, som er kunder hos Buhr AS, en leverandør av HR-tjenester. Med utgangspunkt i ressursbasert, kjernekompetanse- og transaksjonskostnadsteori og relevant forskning vil studiet belyse fordeler og ulemper. Hensikten med studiet er å undersøke hvilke vurderinger bedriftene legger til grunn i beslutningen om HRM outsourcing. Resultatene fra studien viser i hovedtrekk at HRM-lederne i de syv informantbedriftene erfarte at de manglet nødvendig fagkompetanse og kapasitet til å løse alle oppgavene innen HRM-området og utføre sine øvrige arbeidsoppgaver. For å profesjonalisere virksomheten hadde bedriftene behov for en ekstern støttefunksjon som kunne implementere HR-oppgaver på en bedre og mer effektiv måte. Bedriftene satte i hovedsak ut de transaksjonelle HRM-praksisene, og holdt igjen de strategiske og transformative HRM-praksisene. Ved å sette ut HR-oppgaver skulle det frigjøres tid hos HRM-lederne til å arbeide med kjerneoppgaver i bedriften. Funnene i studien belyser bedriftenes behov for ressurs- og kostnadsfleksibilitet. Ressursfleksibiliteten kan knyttes til behovet bedriftene hadde for å jobbe med en ekstern leverandør dersom de i et prosjekt eller i en situasjon oppdaget et udekket kompetansebehov. Ved å outsource HR-oppgaver fikk bedriftene en kostnadsfleksibilitet ved å kunne justere stillingsprosenten til kontaktpersonen i Buhr og hvilke HR-tjenester de ville ha, uten langvarige kostnadsforpliktelser til dette. De fem bedriftene med «myk» HRM-filosofi brukte tid på opplæring og integrasjon av kontaktpersonen hos Buhr og beskrev bytte av kontaktperson som en potensiell risiko. To bedrifter i studien hadde en «hard» HRM-filosofi. De var kostnadsorienterte og hadde motstridende erfaringer rundt outsourcing. Bedriften som fikk støtte til HR-funksjoner av strategisk betydning, erfarte store kostnader i oppfølging av kontaktperson, informasjonsasymmetri mellom partene og standardisering av tjenestetilbudet. Den andre bedriften fikk støtte til transaksjonelle HR-oppgaver og opplevde ingen risiko. Derimot erfarte virksomheten at HRM outsourcing fjernet risiko ved at de nå var à jour med lover og regelverk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ casestudie av syv små og mellomstore bedrifters beslutning om HRM outsourcing
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record