Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRisanger Sjursø, Ida
dc.contributor.authorErfjord, Sara
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:14Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:14962866
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783006
dc.description.abstractI denne oppgaven rettes søkelyset mot hvordan de ansatte i barnehagen arbeider med å forebygge og håndtere mobbing. Formålet var å belyse styrere og pedagogers erfaring og perspektiver omkring temaet mobbing, derav spesielt hvordan de forebygger og håndterer mobbing dersom det oppstår i barnehagen. Informantenes funn vil drøftes i lys av relevant teori. Studiens teoretiske rammeverk presenteres gjennom ulike teorier og forskninger med fokus på barns lek og vennskap, mobbing i barnehagen, forebygging av mobbing, aktivitetsplikten i praksis, og samarbeid. Det har blitt benyttet kvalitativt forskningsintervju, med et utvalg bestående av to styrere og tre pedagogiske ledere som arbeider i barnehage. For å hente inn data ble det benyttet et semistrukturert intervju. Funnene viser at mobbing er et viktig tema i barnehagen, men det finnes variasjoner for hvordan de ansatte arbeider og håndterer mobbing. Alle informantene gav utrykk for at mobbing oppstår i barnehagen, men at det er utfordrende å oppdage. Informantene trekker frem forebyggende arbeid som en viktig faktor for å arbeide og håndtere mobbing og gav utrykk for at dette innebærer å være autoritative voksne, tilstedeværende, støtte opp barna å vise omsorg og trygghet. Funnene tyder på at det er viktig med kunnskap om mobbing samt ha et godt samarbeid med de ansatte og foreldre. Ettersom det nå er kommet en ny aktivitetsplikt for barnehagen gav informantene utrykk for at arbeid med mobbing nå vil bli satt enda mer i fokus.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAnsattes arbeid med forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel