Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReidar Mosvold
dc.contributor.authorKine Stokka
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:16Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8370738
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783008
dc.description.abstractOppgaven setter søkelys på elever med stort læringspotensial, hvor målet med studien var å få innblikk i hva som motiverer denne gruppen av elever innenfor matematikk. Det har blitt observert samlinger ved Talentsenteret i realfag, og gjennomført åtte elevintervju med strategisk utvalgte elever. Studiens overordnede forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner motivasjonen for å jobbe med matematikk hos elever med stort læringspotensial? For å finne svar på forskningsspørsmålet, er det brukt et kvalitativt forskningsdesign. Datamaterialet har blitt behandlet i henhold til relevant teori, og gjennom analysene belyses temaet ved å innhente elevenes meninger rundt egne erfaringer fra skolen og fra samlingen ved talentsenteret. Tendensene i studien angående motivasjon stemmer i hovedsak overens med tidligere forskning, selv om det er noen funn som er delvis motstridende med litteraturen. Elever med stort læringspotensial blir motivert for å jobbe med matematikk dersom de får jobbe med utfordrende og utforskende oppgaver i matematikk. Elevene i denne studien framsto som mer sosiale enn hva som er beskrevet i litteraturen, og det var variert i hvor stor grad de likte å samarbeide med andre elever i undervisningen, både generelt og spesifikt rettet mot matematikk. Elevgruppen som en helhet har muligens enda flere homogene trekk enn hva som blir beskrevet i litteraturen, både innenfor motivasjon, men også på andre områder som interesser og sosiale ferdigheter. Det er et behov for kompetanseheving hos lærere, og det må opprettholdes et fokus på hvordan opplæringen i størst mulig grad skal tilfredsstille alle typer elever, også de med stort læringspotensial.
dc.description.abstractx
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElever med stort læringspotensial og motivasjon i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel