• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers oppfatning av sosial kompetanse

Staabystrand, Rebekka Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:82370538:8377625.pdf (1.730Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2783010
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1297]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å studere elevers forståelse av sosial kompetanse. Det finnes mye forskning på området sosial kompetanse, men jeg fant lite som gikk på elevenes egen forståelse av hva som er god sosial kompetanse. Problemstillingen for studien var “Hva mener elever er god sosial kompetanse?”. I tillegg ble det stilt tre spørsmål for å besvare denne problemstillingen: “Hva er god sosial kompetanse, sett fra ungdomsskoleelevers ståsted?”, “Er god sosial kompetanse kontekstavhengig, ifølge elever?” og “Vektlegger jenter og gutter ulike ferdigheter, holdninger og kunnskaper?”.

Denne studien benyttet kvalitativt intervju som metode. Tre jenter og tre gutter i 10. klasse ble intervjuet ved hjelp av et semistrukturert intervju med intervjuguide. Det ble gjennomført et prøveintervju.

Funnene fra studien indikerer at elever fremhever ulike sosiale ferdigheter og andre egenskaper knyttet til ulike kontekster og roller. Relatert til vennskap ble særlig det å være snill (empati) og utadvendt (selvhevdelse) løftet frem. Elevenes meninger relatert til sosial status var noe splittet knyttet hvem de mente ble populære versus hvem de mente burde bli populære. De mente at utadvendte (selvhevdende) personer blir populære, mens snille personer (empatiske) burde bli. Ansvar, samarbeid og selvkontroll, samt fagkompetanse kom tydeligere frem knyttet til elevrollen, mens lærerrollen var knyttet til fagkompetanse, men også til empati, lek, glede og humor, samt prososial atferd. Funnene viser også at det på mange områder er stor enighet mellom jenter og gutter. Likevel ser man noen forskjeller. Særlig knyttet til elevenes tanker om gutters og jenters syn på vennskap, og deres uttalelser om elevrollen. Elevene ser ut til å tro at gutter kan være mer positive til aggressiv atferd, mens jenter er mer opptatt av overfladiske egenskaper. I tillegg antyder resultatene at jenter er noe mer opptatt av innsats i skolearbeid, mens gutter verdsetter faglige ferdigheter noe mer.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit