Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelgevold, Nina
dc.contributor.authorVik, Eline Espedokken
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:21Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:47004714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783012
dc.description.abstractSom et innlegg i den pågående leksedebatten var målet med studien å bidra med økt forståelse og kunnskap om leksefrie skoler. Hensikten var å undersøke, beskrive og analysere begrepet «leksefri skole», samt å se på hvilke muligheter og utfordringer dette gir gjennom et lærerperspektiv. Studien har forsøkt å svare på forskningsspørsmålet; Hva er en leksefri skole, og hvordan påvirker det å arbeide på en leksefri skole lærernes arbeid? For å belyse forskningsspørsmålet ble det gjennomført dybdeintervju med en rektor på en leksefri skole, samt en spørreundersøkelse gjennomført av 58 lærere fra 17 leksefrie skoler. Leksefrie skoler framstår som skoler som ikke har pålagt skolearbeid utenom skoletiden. Det ser ut til at leksefrie skoler legger vekt på å øke elevenes motivasjon ved å droppe tradisjonelle lekser. Skolene har derimot hjemmearbeid, men ikke i tradisjonell forstand. Elevene står fritt til å arbeide med skolearbeid hjemme om de ønsker det. Funnene peker på at lærere har positive erfaringer med leksefri skole. Lærerne melder blant annet om fornøyde elever og foresatte, mer tid i arbeidshverdagen, mer variert, kreativ og praktisk undervisning, samt bedre kontroll over elevenes ferdigheter. Skoleledelsen framstår som svært viktig for lærernes arbeid, og lærerne rapporterer om god støtte fra ledelsen. Samarbeid med kritiske, ressurssvake og resurssterke foresatte ble påpekt som utfordrende, spesielt i overgangen til å bli en leksefri skole.
dc.description.abstractAs a contribution to the ongoing homework debate, the aim of the study was to contribute to increased understanding and knowledge about no-homework schools. The purpose was to investigate, describe and analyze the concept of « no-homework schools», as well as opportunities and challenges is presents through teacher’s perspective. The study has tried to answer the research question; What are no-homework schools and how does working at a no-homework schools affect the teachers work? To shed light on the research question, an in-depth interview was conducted with a principal at a no-homework school, as well as a survey conducted by 58 teachers from 17 no-homework schools in Norway. Homework-free schools appear as schools that have not imposed schoolwork outside school hours. It seems that no-homework schools place emphasis on increasing student`s motivation by dropping traditional homework. The students have work at home, but not in the traditional sense. Students are free to work with schoolwork at home if they wish it. The findings indicate that teachers have positive experiences with no-homework schools. Teachers report, among other things, satisfied students and parents, more time in everyday work, more varied, creative and practical teaching, as well as better control over student`s skills. The school leadership appears to be very important for the teacher`s work, and the teachers in this study report good support from the leadership. Collaboration with critical, resource-poor and resource-strong parents was pointed out as challenging, especially in the transition to no-homework schools.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLeksefri skole - En eksplorativ studie om hva leksefrie skoler er og hvordan det påvirker lærernes arbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel