Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorHøiland, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:22Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8525429
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783013
dc.description.abstractTilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å undersøke hvilke opplevelser og erfaringer elever med stort læringspotensial har med matematikk og tilpasset opplæring. Disse erfaringene ble undersøkt i skolen og ved et regionalt talentsenter i realfag. Forskningsspørsmålene i denne masteroppgaven har dermed vært: Hvordan opplever elever med stort læringspotensial matematikk i skolen og ved et eksternt pedagogisk tiltak? Hvordan opplever elever med stort læringspotensial tilpasset opplæring i matematikk i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud? For å finne svar på forskningsspørsmålene ble det gjennomført en kvalitativ studie med observasjon og intervju. Fra de observerte elevene ved talentsenteret ble det plukket ut åtte elever for intervju. Videre ble elevenes søknader og evalueringsskjema ved talentsenteret brukt som tilleggsmateriale. Resultatene mine viste at flere av elevene med stort læringspotensial skilte mellom matematikk som fag i skolen og matematikk som et generelt emne. Dette så ut til å være knyttet til ulikhetene mellom opplevelser med matematikk i og utenfor skolen. På denne måten viste elevene både en instrumentell og relasjonell forståelse i matematikk. Når man sammenlignet dette med opplevelsene ved talentsenteret observerte man at presentasjonen av matematikken kunne utvide forståelsen av matematikk for flere av elevene. I henhold til tilpasset opplæring i skolen erfarte elevene et savn av tilpasning til sine individuelle behov, og de ønsket at lærerne ikke møtte matematisk kreativitet med negative reaksjoner. Ved talentsenteret så man at den tilpassede undervisningen ivaretok elevenes læringsbehov og elevene virket mer fornøyde med opplæringen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel