Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShalfawi, Shaher.
dc.contributor.authorNedic, Sasa.
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:23Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:14901934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783014
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: Mange unge fotballspillere ønsker å nå et høyt prestasjonsnivå. For trenere handler det om å tilrettelegge på en slik måte at fotballspillere når sitt ytterligste potensial og blir toppidrettsutøvere. I Rogaland er det gjort lite forskning på dette området. Derfor var hensikten med denne studien å undersøke hvordan fotballtrenere i Rogaland tilrettelegger for utvikling av laget og spillere. Metode: Dette er en case-studie som tok utgangspunkt i trenere sitt synspunkt på faktorer som er viktige i tilretteleggingsprosessen. Tre trenere i de mest suksessfulle junior elitelagene for gutter i Rogaland ble intervjuet. Intervjuene ble gjennomført ved bruk av dybdeintervju. Resultater: Resultatene viste at trenerens kompetanser og erfaringer er av stor betydning for tilretteleggingen. Flere trenere, gjerne med definerte roller, vil også kunne være avgjørende for at spillerne blir sett og får den veiledningen og hjelpen de trenger. For trenerne handler det om å bygge gode relasjoner til spillerne for å skape fremgang, men også ha en forståelse for at nøkkelen for å nå et høyt prestasjonsnivå er at spillerne selv tar ansvar for egen utvikling. Resultatet viste i tillegg at trenere bør utvikle sportsplaner, rollekrav til de ulike posisjonene og spillestil/taktikk, og samtidig bruke ulike læringsstrategier, som trening i praksis, kommunikasjon, effektive tilbakemeldinger og videoanalyser. De mest suksessfulle spillerne i klubben får grundigere oppfølging, får mer tid med toppspillerutvikleren i klubben, har bedre tilgang til samtaler og videoanalyser og får større mulighet til å prøve seg på seniornivå. Konklusjon: Det å være fotballtrener på elitenivå kan oppleves som både krevende og utfordrende. Jobben vil være tidskrevende og den vil stille krav til trenerens kompetanse, erfaringer og evnen til å utvikle både individ og laget. Treneren er av stor betydning for at spillerne skal oppnå et høyere prestasjonsnivå. Derfor er det nødvendig at treneren tilrettelegger på en hensiktsmessig måte. Nøkkelord: Fotball, tilrettelegging, fotballtrener, talentutvikling, lagutvikling, Rogaland.
dc.description.abstractBackground and purpose: Many young football players want to reach a high level of performance. For coaches, it is about facilitating in such way that football players reach their furthest potential and become top athletes. In Rogaland, little research has been done on this area. Therefore, the purpose of this study was to investigate how football coaches in Rogaland facilitate the development of the team and players. Method: This is a case study based on coaches' point of view on factors that are important in the facilitation process. Three coaches in the most successful junior elite teams for boys in Rogaland were interviewed. The interviews were conducted using in-depth interviews. Results: The results showed that the coach's competencies and experiences are of great importance for the facilitation. Several coaches, preferably with defined roles, can also be crucial for the players to be seen and get the guidance and help they need. For the coaches, it is about building good relationships with the players to create progress, but also having an understanding that the key to reaching a high level of performance is that the players themselves take responsibility for their own development. The results also showed that coaches should develop sports plans, role requirements for the various positions and playing style/tactics, and at the same time use different learning strategies, such as training in practice, communication, effective feedback and video analysis. The most successful players in the club get better follow-up, have more time with the top player developer in the club, have better access to conversations and video analyses and have a greater opportunity to try their hand at senior level. Conclusion: Being a football coach at an elite level can be experienced as both demanding and challenging. The job will be time consuming and it will place demands on the coach’s competence, experience and ability to develop both the individual and the team. The coach is of great importance for the players to achieve a higher level of performance. Therefore, it is necessary that the coach facilitates in an appropriate way. Keywords: Football, facilitation, football coach, talent development, team development, Rogaland.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan tilrettelegger fotballtrenere i Rogaland for utvikling av laget og spillere? En case studie med utgangspunkt i trenere sitt synspunkt på faktorer som er viktige i tilretteleggingsprosessen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel