Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorOlsen, Katharina
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:24Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8374190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783015
dc.description.abstractFormålet med prosjektet handlet om hvordan inkluderingsperspektivet jobbes med i grunnskolen, og et spesielt fokus på elever som møter utfordringer i lesing og skriving. Problemstillingen ble til «Skolens opplæringstilbud og visjonen om inkluderende opplæring. En analyse av opplæringstilbudet til elever som møter utfordringer med lesing og skriving.» Ut ifra dette ble en teoretisk innramming knyttet til sentrale teoretiske perspektiver på utfordringer i lesing og skriving, hvordan inkluderingsbegrepet kan forstås, og rammer for spesialundervisning. Som et utgangspunkt for oppgaven, skal det hele ses i lys av en inkluderende opplæring, og hvilke barrierer som kan være med på å hindre deltakelse og inkludering i et læringsfellesskap i skolen. For å finne svar på problemstillingen til studien, ble det gjennomført kvalitative intervju med seks lærere fra ulike barneskoler, fordelt på klassetrinn fra 5-7. I analysen kom det frem at lærerne god kunnskap om identifisering av elevenes utfordringer. Samtidig viser analysen at lærerne i større grad er usikre med hensyn til håndteringen av utfordringene til elevene. Lærerne er opplever en usikkerhet til hvilke pedagogiske opplæringstilbud som kan styrke elevenes lese- og skriveutvikling. Når det gjelder arbeidet med en inkluderende opplæring og spesialundervisning, peker lærerne på begrensning av tid og ressurser som sentralt. I sammenheng med dette, blir visjonen om inkluderende opplæring sett i lys av lærernes erfaringer med tilrettelegging av undervisningen for elver med utfordringer i lesing og skriving. Fremdeles er det ofte slik at læreren står alene i et klasserom, med en opplevelse av å ikke ha nok kunnskaper, tid og ressurser til å gjennomføre en inkluderende opplæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSkolens opplæringstilbud og visjonen om inkluderende opplæring. - En analyse av opplæringstilbudet til elever som møter utfordringer med lesing og skriving.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel