Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorBaardsen, Camilla
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:26Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:48351829
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783016
dc.description.abstractDenne studien handler om ADHD og autoritativ klasseledelse, og problemstillingen er: «Hva er god klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne?». Hensikten med studien var å finne ut hva som er sentralt å tenke på hvis en har elever med ADHD i klassen og hvordan læreren kan ivareta dem ved autoritativ klasseledelse. Studien bygger på teori og forskning om ADHD, autoritative voksne og felles forståelse i personalet knyttet til elever med ADHD. Studien har benyttet seg av kvalitativ metode. Fem informanter med ADHD i alderen 18-28 år deltok i et semistrukturert intervju og så tilbake på sin egen skolegang. Informantene ble valgt basert på et tilgjengelighetsutvalg, og de meldte seg frivillig til å delta i studien. Sentrale funn innen relasjoner var å tilrettelegge for individuelle behov, motivasjon og tilpasse og strukturere oppgaver og prøveformer. Det er også nødvendig å skape et inkluderende klassemiljø og jobbe med sosial kompetanse. Innen kontroll var sentrale funn at en må skape struktur og forutsigbarhet gjennom rutiner og gi detaljerte ukeplaner. Elever med ADHD trenger også flere påminnelser og sjanser ved brudd på regler og forventninger. Læreren må også legge til rette for elevmedvirkning, både ved utfordringer og tilrettelegging i klassen. Innen felles forståelse viste funnene at personalet bør etablere en felles plan for regler og håndheving av dem. En bør også ha teamsamarbeid og lage en felles strategi for tiltak og hvordan en skal ivareta disse elevene. Dette vil skape trygghet og forutsigbarhet for dem.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKlasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne - Et retroperspektiv fra elever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel