Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783017Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har fokuset vært på å studere barns perspektiv på hvordan man kan inkludere barn som er utsatt for avvisning i lek, med hovedfokus på utfordrende atferd. Problemstillingen gjennom denne studien har dermed vært «Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek?». Studien representerer barns perspektiv, hvor det er perspektivene til de eldste barna i barnehagen som vil bli belyst. Det er en kvalitativ studie med utgangspunkt i fem intervjuer. Informantene består av 10 barn, tre jenter og syv gutter, fra to ulike barnehager. Oppgaven har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming.
De viktigste funnene fra studien viser at barn ønsker å inkludere andre barn som viser prososial atferd. Vennskap blir høyt prioritert og er noe barna betegner som viktig i barnehagen, da det fører til at man kan leke og samhandle sammen med andre. Utfordringene dukker opp når det oppstår konflikter hvor barn slår, sparker og biter, og når andre ikke ønsker å leke med en. Barna hevder at avvisning er noe som er kjedelig og trist, og påpeker at de ønsker å inkludere barn som leker alene. De voksnes nærvær og støtte blir sett på som en svært viktig faktor for at man skal kunne inkludere barn som uttrykker en atferd som kan resultere i avvisning.