Sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783019Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien var å se på sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget. Problemstillingen som ble laget var: ble to lærebøker, en fra Kunnskapsløftet 06 og en revidert til Kunnskapsløftet 20, realisert gjennom saktekstenes oppgaver, sett i sammenheng med intensjonene bak læreplanene i norsk, med fokus på dybdelæring og kritisk tenkning. Sammen med problemstilling ble følgende forskningsspørsmål utformet: hva er intensjonene i læreplanene og ble saktekstenes oppgaver elevene skulle arbeide med, realisert gjennom lærebøkene, i sammenheng med intensjonene i læreplanen. Studien ble gjennomført via et kvalitativt forskningsdesign, hvor innholdsanalyse av datamaterialet ble brukt som metode. Et av de mest sentrale funnene i denne studien var at læreplanen i norsk i LK20 hadde en tydeligere sammenheng i de forskjellige elementene i læreplanen, samt at dette ble i stor grad realisert gjennom lærebokens oppgaver. Et annet sentralt funn var at selv om læreplanene har like mål for elevene, hadde de ulike fokusområder som ble vektlagt. Funnene viste også at det var stor forskjell mellom antall oppgaver i de forskjellige lærebøkene, hvor læreboken knyttet mot LK20 hadde flere og mer varierte oppgaver.