Livsmestring og psykisk helse i skolen. Læreres holdninger og opplevelser.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783023Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Livsmestring er et relativt nytt begrep i skolen, og er sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige områder som ble introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Folkehelse og livsmestring er et komplekst tema i skolesammenheng, da det kan være vanskelig å avgrense. Hva livsmestring innebærer i skolen kommer i liten grad frem gjennom fagfornyelsens dokumenter, og arbeidsmåter er lite beskrevet. Dette medfører at forventninger spriker og tiden fremover vil bestå av mye utprøving og diskusjon rundt hva som skal innføres i dette faget. Gjennom kvalitative, semistrukturerte forskningsintervjuer med fire lærere og to miljøterapeuter var denne studiens formål å skape innsikt læreres opplevelser og holdninger knyttet til det nye tverrfaglige området om folkehelse og livsmestring. Dette har blitt utforsket gjennom studiens to forskningsspørsmål: (1) Hvordan opplever lærere egen kompetanse på områdene livsmestring og psykisk helse? og (2) hvilke holdninger har lærere til implementeringen av tiltak knyttet til elevers livsmestring og psykiske helse?
Den fortolkende fenomenologiske analysen (Interpretative Phenomenological Analysis) av intervjuene viste at informantene opplevde livsmestring som viktig i skolen, og at de så verdien av å gi elevene kunnskap og verktøy innen temaene. Samtidig viste analysen også at informantene opplevde implementeringen generelt som overveldende, da det finnes lite føringer for hvordan temaene skal utøves i skolen, og ga utrykk for opplevelse av manglende kompetanse. Miljøterapeutene skilte seg ut på dette området og opplevde i mindre grad arbeidet som overveldende da de ga uttrykk for å ha god kompetanse.