Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThuen, Elin
dc.contributor.authorOkparaebo, Angelica
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:31Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:46670699
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783024
dc.description.abstractMennesker som velger å avslutte livet sitt har på verdensbasis vært et vedvarende problem i samfunnet, og i Norge er det årlig et sted mellom 500 og 600 som begår selvmord. Det er en sammenheng mellom psykisk helse og forekomst av selvmord, og med en økt bevisstgjøring rundt denne problematikken, i form av ny handlingsplan fra regjeringen, og revideringen av Kunnskapsløftet/Fagfornyelsen med et tverrfaglig fokus på folkehelse og livsmestring, ønsker denne oppgaven å undersøke hvordan skolen, som en arena hvor alle barn og unge tilbringer mange og viktige år av sitt liv, kan være med på å fremme god psykisk helse, avdekke alvorlige tilfeller av psykiske utfordringer og dermed være med på å forebygge selvmord. Problemstilling Hvilke muligheter har skolen til å forebygge selvmord? Metode Det ble benyttet narrativ litteraturstudie som metode for å belyse problemstillingen. Gjennom søk i ulike databaser ble det i alt inkludert 11 forskningsartikler i studien på bakgrunn av forhåndsbestemte inklusjonskriterier. For å analysere studiene ble det benyttet teoretisk tematisk analyse som analytisk tilnærming. Funn Gjennom den teoretisk tematiske analysen av funnene i studiene ble det identifisert fire temaer som sa noe om hvordan skolen kunne tilrettelegge for et forebyggende miljø. De fire temaene som ble identifiser var relasjoner, kompetanse, samarbeid og barrierer. Relasjoner i skolen ble ansett en viktig faktor for å tilnærme seg noen som sliter, enten det er relasjoner mellom elevene, eller mellom lærer og elev. Kompetanse ble identifisert som en viktig forutsetning for skolebasert selvmordsforebygging, og kompetanse var like sentralt hos skolens ansatte som hos elevene. Samarbeid mellom skolen og de lokale psykiske helsetjenestene, og samarbeid mellom skolen og hjemmet ble beskrevet som viktig for å sørge for at elevene fikk nødvendig hjelp i tide. Det å avdekke barrierene for skolebasert selvmordsforebygging ble påpekt som viktig for å kunne sette inn tiltak som systematisk motvirker barrierene. Konklusjon Analyse av de 11 studiene som inngikk i datamaterialet viste at det var flere forebyggende faktorer i skolen, og at skolens muligheter til å forebygge selvmord var gode.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVi har ingen å miste - en kvalitativ litteraturstudie av skolens muligheter til å forebygge selvmord
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel