Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorViste, Kristoffer
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:32Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3317399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783025
dc.description.abstractDenne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer seg på en praksisbasert tilnærming, der fokuset er på selve naturen av undervisningsarbeidet. Tilnærmingen ga derfor et innblikk i hva det innebærer å gjøre dette spesifikke arbeidet i klasserommet. Ni transkriberte episoder av helklassediskusjoner ble til slutt utgangspunktet for analysen av dette arbeidet. Disse ble strategisk utvalgt med tanke på tilgjengeligheten i datamaterialet, og at elevenes matematiske tenkning kom til uttrykk i transkripsjonene. Episodene ble hentet fra tre fjerdeklasser der de jobbet med utviklende opplæring i matematikk. Analysen handlet først om å identifisere ulike lærerresponser, elevsvar, lærerhandlinger og elevhandlinger, samt ulike undervisningsoppgaver som var tilknyttet det spesifikke undervisningsarbeidet. For å kunne si noe mer om dette arbeidet ble undervisningsoppgavene ytterligere pakket opp – først i sin helhet, og deretter i to konkrete eksempler fra de utvalgte episodene. Det videre analysearbeidet identifiserte ulike aspekter, faktorer og krav som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Alle resultatene ble deretter diskutert i forhold til tidligere funn, arbeidets kompleksitet og studiens undervisningskontekst. Studien konkluderte med at arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning er et komplekst og utfordrende arbeid. De ulike aspektene, faktorene og kravene som kan være involvert sees samtidig på som et bidrag til konseptualiseringen av dette arbeidet. Helt til slutt er dette ytterligere beskrevet i implikasjoner for praksis og videre forskning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDet komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel