Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJølbo, Ingri Dommersnes
dc.contributor.authorArntsen, Marie Sporkland
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:34Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:2853903
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783026
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tilrettelegging av undervisning for andrespråkselever, og følgende problemstilling har blitt studert: Hvordan tilrettelegger lærere for andrespråkselever i ordinær norskundervisning på ungdomsskolen? Formålet med studien har vært å få innsikt i læreres tilretteleggingsarbeid for andrespråkselever i ordinær undervisning i norskfaget. Forskningsprosjektet har en kvalitativ tilnærming, og empirien tar utgangspunkt i tre ungdomsskolelærere og deres praksis. Både observasjon og intervju ble benyttet som metoder for å samle inn relevant datamateriale. Dette kalles metodetriangulering. Fem hovedfunn fremkom i studien: 1) Funnene viste stor grad av variasjon i tilretteleggingsarbeidet, både på skole- og lærernivå. Dette er trolig et resultat av få føringer, både nasjonalt og lokalt ved skolene. 2) Videre fremkom følgende konkrete tilretteleggingstiltak: bruk av flerspråklighet som ressurs, arbeid med ordforråd, ekstra lærerstøtte, bruk av ulike arbeidsformer, tilpasninger utenfor klasserommet og tilgjengeliggjøring av norskfagets tekster. Det varierte blant lærerinformantene i hvilken grad de benyttet disse tiltakene, men to av dem ble brukt av samtlige: arbeid med ordforråd og ekstra lærerstøtte. 3) Tiltakene som fremkom i studien var hovedsakelig tilknyttet en smal forståelse av tilpasset opplæring. Tilpasningene var i hovedsak rettet direkte mot andrespråkselevene, mens det ordinære undervisningsopplegget i liten grad var tilpasset andrespråkselevene. 4) Funnene viste også at hver av lærerinformantene representerte en blanding av problem- og ressursperspektivet. 5) Til sist opplevde alle lærerinformantene tilrettelegging for andrespråkselever som utfordrende, og anså eget tilretteleggingsarbeid som utilstrekkelig. Begrensende rammevilkår ble trukket frem som en viktig årsak til at lærerne ikke får tilrettelagt slik de egentlig ønsker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres tilrettelegging for andrespråkselever i ordinær norskundervisning på ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel