Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveitnes, Marianne Sandvik
dc.contributor.authorHaugvaldstad, Sunniva Vistnes
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:37Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:49438281
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783029
dc.description.abstractHøsten 2021 startet implementering av det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. I tillegg til læreplaner for fag, er det også utarbeidet en ny overordnet del. Her utdypes opplæringens formelle verdier og prinsipper, og ettersom læreplanverket har status som forskrift forventes det at disse verdiene skal prege hele skolens praksis. Tidligere forskning har imidlertid vist at lærere i liten grad har forholdt seg til læreplanens generelle del. Følgelig kan det være hensiktsmessig å se nærmere på hvilke konsekvenser en ny overordnet del vil kunne få for lærere i praksis. Studien denne masteroppgaven bygger på er en sammenlignende kvalitativ analyse som undersøker hva som dominerer i læreplanverkets overordnede del versus en lærers beskrivelse av læreplanens følger for praksis. Formålet er å få mer innsikt i hva som kjennetegner forholdet mellom den formelle læreplanen, og læreres fortolkning og oversettelse av denne, slik at man får et noe bedre grunnlag for en diskusjon rundt mulige konsekvenser av den formelle læreplanen med hensyn til hvordan lærere tenker når de tilrettelegger og tilpasser undervisningen. Oppgavens teoretiske grunnlag baserer seg på læreplanteori og forskning rundt tilpasset opplæring. Teorien som er valgt er med på å belyse de sentrale teoretiske begrepene og perspektivene som danner grunnlaget for designet av masterstudien, og vil også bli brukt i diskusjonen. Studiens analyse indikerer en uoverensstemmelse mellom hva som dominerer med hensyn til fokus på individ eller fellesskap i den formelle læreplanen (overordnet del i dokuments form) og den oppfattede læreplanen (lærerens forståelse av overordnet del). Samlet sett danner analysen grunnlaget for en diskusjon der det ses nærmere på hvilke konsekvenser ny overordnet del kan komme til å få med hensyn til læreres ivaretakelse av elevene som individuelle mennesker og som en del av et fellesskap.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleIndivid versus Fellesskap. En studie av hva som dominerer i læreplanverkets overordnede del, og forholdet mellom politisk vedtatt plan og læreres forståelse av denne
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel