Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorDøvre, Tiril
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:38Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:1969692
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783030
dc.description.abstractFormål: Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan det å være en del av et team kan påvirke prestasjonene til individuelle toppidrettsutøvere, hvor også profesjonelle trenere har uttalt seg om emnet. Oppgavens problemstilling: Hvordan opplever trenere og utøvere på elitenivå i individuelle idretter teamets betydning for prestasjonsutvikling Teoretisk forankring: Det teoretiske fundamentet har to innfallsvinkler: selvbestemmelsesteorien som utgangspunkt for motivasjon, og et teamutviklingsperspektiv. Selv om selvbestemmelsesteorien dreier seg om både tilhørighet, kompetanse og autonomi så har denne oppgaven i størst grad dreid seg om tilhørighet. Teamutviklingsperspektivet blir trukket frem for å belyse hensikten ved å etablere team, hvor teamdynamikk, rollefordeling, normer og kommunikasjon er sentrale roller. Metode: På bakgrunn av oppgavens problemstilling ble det benyttet en kvalitativ metode, med henblikk på å innhente subjektive refleksjoner og opplevelser gjennom semistrukturert intervju. Utvalget bestod av fire utøvere og fire trenere. Utøverne har vært eller er på internasjonalt nivå. Trenerne har selv erfaring fra idrett, og er nå eksperter i sine idretter. Utvalget representerer idrettene turn, triatlon, langdistanse (friidrett), svømming, rytmisk gymnastikk og alpint. Resultater: Hovedfunnene er at informantene opplever tilhørighet til teamet sitt og at dette fremstår som svært betydningsfullt for utøverne. Selv om noen av utøverne ikke opplever kohesjon i treningsarbeidet per nå, så utdyper de at sosiale relasjoner er en viktig faktor mot videre satsing og utvikling. En av utøverne skiller seg ut på grunn av såpass høyt ferdighetsnivå, at å trene med andre utøvere ikke vil bidra til bedre prestasjon for utøveren. Konklusjon: Hovedinntrykket er entydig at det å tenke med et teamperspektiv er en stor fordel, og at det er avgjørende med teammedlemmer for å oppleve trivsel for satsing over lengre tid. Når utøvere trekker seg vekk fra et team, handler det om at han/hun i utgangspunktet ikke har medlemmer som gir den kompetansemessige støtten. Nøkkelord Individuell idrett, toppidrettsutøvere, teamutvikling, selvbestemmelsesteorien og prestasjonsutvikling
dc.description.abstractPurpose: The purpose of this master ́s thesis has been to find how being a part of a team can affect the performance of top athletes. Professional coaches have also weighed in on the subject. Research question: How coaches and athletes at elite level in individual sports experience the team's significance for performance development Theory: The theoretical foundation has two approaches: the self-determination theory, and a team development perspective. Even though the self-determination theory is about affiliation, competence and autonomy, this master`s thesis has developed in a direction to be more about affiliation. The team development perspective was put in focus to highlight the purpose of establishing a team, where team dynamics, role distribution, norms and communication are key roles. Method: A qualitative method was used with the intent of gathering subjective reflections and experiences through a semi-structured interview. The selection consisted of eight informants: four athletes and four coaches. The athletes are or have been on an international level in their sport. The coaches have experience as athletes themselves, and they are today experts within their sport. The selection represents the sports artistic gymnastics, triathlon, long distance running, alpine skiing, swimming, and rhythmic gymnastics. Results: The main findings show that all athletes experience a strong degree of affiliation to their team, and that the affiliation means a lot to them. Although some of the athletes do not experience cohesion in the training work at present time, they elaborate that social relationships are an important factor towards further investment and development. One of the athletes stands out due to such a high level of skill that training with other athletes will not contribute to better performance for the athlete. Conclusion: The main impression is that thinking with a team perspective is a great advantage over a longer period of time, and also, it seems crucial with team members to experience well-being for further investment. If athletes pull away from a team it usually is because he/she does not feel the needed support competency-wise. Keywords: Individual sports, elite athletes, team development, self-determination theory, performance
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTeamets betydning for eliteutøvere i individuelle idretter. En kvalitativ analyse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel