Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBugge, Hans Erik
dc.contributor.authorLeren, Olav Johansen
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:40Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8525457
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783033
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet har vært å studere nærmere: hvordan Fagfornyelsen tilrettelegger for profesjonsutvikling. For å belyse dette har det blitt foretatt en dokumentanalyse av selve læreplanen, samt at det ble gjennomført kvalitative intervju av fire lærere på tre ulike skoler. Problemstillingen ble stykket opp i tre forskningsspørsmål: 1) hva som kommer til uttrykk i læreplanen med tanke på profesjonsutvikling, 2) hvordan beskriver lærere profesjonsutviklingen og 3) i hvilken grad læreplanens føringer og rammer, tilknyttet profesjonsutvikling, gjennomførbart for lærerne. Ved å sammenlikne den teoretiske læreplanen med den praktiske utførelsen, var målet å finne læreplanens egentlige handlingsrom og dens skjulte utfordringer. Analysene tok utgangspunkt i seks ulike dimensjoner, henholdsvis hvorfor man skal drive med profesjonsutvikling, hvem som er ansvarlig for utviklingsarbeidet, hvor ofte arbeidet skal foregå, hva arbeidet skal ta utgangspunkt i, metoder for arbeidet og vurdering av arbeidet. Resultatet av forskningen indikerte at læreplanen er svært fleksibel i de føringene den setter for profesjonsutvikling, der den overlater mye av den konkrete utformingen til den enkelte skoles ledelse. Læreplanen blir som sådan svært anvendelig, og er godt tilrettelagt for eventuelle lokale barrierer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFagfornyelsens betydning for profesjonsutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel