Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorLøland, Tone Regine
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:42Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:51050229
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783036
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven var å få kunnskap om jenter med symptomer på asperger syndrom i barneskolen. Tanken bak var å hjelpe udiagnostisert jenter med symptomer på asperger syndrom til et liv med stor grad av livsmestring. Studiens problemstilling ble derfor Hvilke erfaringer har lærere og fagfolk i barneskolen med jenter med asperger syndrom? Det ble benyttet semistrukturelt forskningsintervju i studien og utvalget bestod av 3 pedagoger og 2 fagfolk. Alle hadde erfaring med jenter med asperger syndrom i barne- og ungdomsskolealder. Resultatene av studien viste at informantene opplevde at jentene viste atferd og reaksjoner i skolen i samsvar med symptomer på asperger syndrom. På barneskolen var jentene regelstyrt. I tillegg kamuflerte de sine sosiale- og sensoriske vansker blant annet ved hjelp av unngåelsesstrategier. Mange jenter med asperger syndrom opplevde å bli utestengt sosialt av jevnaldrende. Jentenes vansker med asperger syndrom ble oppdaget på ulikt tidspunkt i skoleløpet men ble sjeldent oppdaget på barneskolen. Tiltak dreide seg om å gi lærerne økt kunnskap om jenter med asperger syndrom for at lærere skulle ha mulighet til å oppdage jentenes vansker og symptomer i barneskolen, bygge opp en god og trygg relasjon til dem og innføre effektive tiltak. Tiltak dreide seg også om å beskytte jentene fra unødig stress eller press på skolen og lære dem hensiktsmessige stressmestringsstrategier. Studien fant også at jenter med symptomer på asperger syndrom hadde behov for tidlig innsats på ulike områder. De hadde behov for å bli henvist til utredning, sosiale tiltak og tilbringe jevnlig tid sammen med lærer. Jentene trengte også å øve opp kritisk sans og evnen til å planlegge. Det ble identifisert noen utfordringer i kommunikasjonen mellom lærere og hjem/hjelpeapparat. Jenter med asperger syndrom ser ut til å være underdiagnostisert og får sjelden hjelp med vanskene sine, eller blir henvist til hjelpeapparatet, før de har komorbide psykiske vansker. Da oppdages det de har asperger syndrom.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleJenter med Asperger Syndrom i Barneskolen. Hjelp til lærere når jenter har skjulte vansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel