Show simple item record

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorHebnes, Gina
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:46Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:57733231
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783040
dc.description.abstractI fagfornyelsen legges det stor vekt på det muntlige og matematiske diskusjoner, og det er fokus på at elevene skal få mulighet til utforskning og problemløsning. Dette er også noe som står sentralt i undervisningsmodellen utviklende opplæring i matematikk. Denne modellen løfter frem fem sentrale prinsipper som er nært knyttet til dialogisk undervisning, der læreren fungerer som en veileder, og det er fokus på elevenes logiske tenkning og observasjoner. I denne studien er det blitt undersøkt hvilke lærerhandlinger som er fremtredende i helklassediskusjoner i en fjerde klasse der de arbeider med utviklende opplæring i matematikk. Det ble videre sett på hvilke muligheter dette ga for elevhandlinger i den matematiske dialogen. Hensikten med denne studien var å få et innblikk i hvordan en utviklende opplæring i matematikk kan gjennomføres, og hvilke lærer- og elevhandlinger som ble fremtredende. For å kunne undersøke dette ble det innhentet datamateriale fra to uker med undervisning i matematikk, som etterpå ble analysert ved hjelp av rammeverket til Drageset. Funnene viste at i undervisningen var det læreren som i størst grad styrte de matematiske diskusjonene. Derimot ble elevene hyppig invitert med i diskusjonene, og oppfølgingsspørsmål stod sentralt. Læreren brukte mest fremdriftshandlinger, men også en del fokuserte handlinger for å styre de matematiske diskusjonene. Omdirigeringer ble lite brukt. Det var noen elevhandlinger som var mest fremtredende, men alle de ulike elevhandlingene ble tatt i bruk i løpet av disse to ukene med matematikkundervisning. Denne kvalitative studien gir dermed et innblikk i hvilke lærer- og elevhandlinger som blir benyttet i en undervisning med utviklende opplæring i matematikk.
dc.description.abstractOral and mathematical discussions is greatly emphasized in Norway’s implementation of the new curriculum. Further, there is an increased focus on students having opportunity for exploration and problem solving. This is moreover essential in developmental education in mathematics. Within developmental education in mathematics, the teacher acts as a supervisor, with focus on students’ logical thinking and observations. This study has researched which teacher actions being prominent within whole-class discussions, in a fourth grade utilizing developmental education in mathematics. Further, the study researched what opportunities this provided for student actions within the mathematical dialogue. The purpose of the study was to research how developmental education in mathematics can be conducted, and which teacher- and student actions that were prominent. Data from two weeks of mathematical teaching was obtained, and further analyzed utilizing Drageset’s framework. The paper found that the teacher was considerably contributing to the mathematical conversations. However, the students were frequently encouraged to contribute within the discussions, utilizing follow-up questions. The teacher utilized progressing actions most frequently to guide the mathematically conversation. Focusing actions were also used but redirection actions was barely utilized. All of the student responses were utilized within these two weeks of mathematical education, with some students’ responses being more prominent. This qualitative study provides an insight into which teacher and student actions were used in developmental education in mathematics.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerhandlinger i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record