Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorSkårland, Torhild
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:47Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:48941022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783041
dc.description.abstractBarnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det handler om barns muligheter her og nå men også om barns videre muligheter i et fremtidsperspektiv. Barnehagelærere innehar en viktig rolle i barnehagen og «(…)er den profesjonen som utdannes spesielt for å kunne ivareta barnehagens oppgaver» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15). Sett i lys av dette var det sentralt å se hvordan barnehagelærerne uttrykker seg i sine refleksjoner og synspunkter i møte med inkludering. Hva handler deres vurderinger og beskrivelser om? Formålet med studien er å få økt innsikt i hvordan i inkludering forstås og håndteres i barnehagen. Forskningsspørsmålet er åpent for å kunne fange opp det som barnehagelærerne vektlegger i dette arbeidet: Hvordan beskriver og vurderer barnehagelærerne inkludering og arbeidet med dette i barnehagen? Forskning viser ulike måter å forstå inkludering på og at innholdet er tvetydig og komplekst. Ainscow og Miles (2008) sine ulike perspektiver på inkludering er beskrevet. Dette sammen med en teoretisk innramming av utvikling av en inkluderende pedagogikk danner rammen for studien. Resultat av analysen viser at barnehagelærerne har en relativ lik forståelse for inkludering. Det var vanskelig å si noe om hva inkludering, men gjennom beskrivelsene og vurderingene ble det gitt et innhold. Barnehagelærerne synliggjør noen verdier i møte med alle barn, som også er vektlagt i rammeplanen. Ulike forståelser hos de ulike aktørene i barnehagen kommer frem i analysen noe som kan utfordre arbeidet i barnehagen. De ulike nivåene i utdanningssystemet vektlegger inkludering og barnehagelærerne opplever en sammenheng i nasjonale og kommunale planer og arbeidet i barnehagen. Men det blir også synlig noen spenninger mellom det nasjonale, kommunale og den enkelte barnehagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel