dc.description.abstract | Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full
barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og
målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det handler om barns muligheter her og nå
men også om barns videre muligheter i et fremtidsperspektiv. Barnehagelærere innehar en
viktig rolle i barnehagen og «(…)er den profesjonen som utdannes spesielt for å kunne ivareta
barnehagens oppgaver» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15). Sett i lys av dette var det
sentralt å se hvordan barnehagelærerne uttrykker seg i sine refleksjoner og synspunkter i møte
med inkludering. Hva handler deres vurderinger og beskrivelser om?
Formålet med studien er å få økt innsikt i hvordan i inkludering forstås og håndteres i
barnehagen. Forskningsspørsmålet er åpent for å kunne fange opp det som barnehagelærerne
vektlegger i dette arbeidet:
Hvordan beskriver og vurderer barnehagelærerne inkludering og arbeidet med dette i
barnehagen?
Forskning viser ulike måter å forstå inkludering på og at innholdet er tvetydig og komplekst.
Ainscow og Miles (2008) sine ulike perspektiver på inkludering er beskrevet. Dette sammen
med en teoretisk innramming av utvikling av en inkluderende pedagogikk danner rammen for
studien.
Resultat av analysen viser at barnehagelærerne har en relativ lik forståelse for inkludering. Det
var vanskelig å si noe om hva inkludering, men gjennom beskrivelsene og vurderingene ble det
gitt et innhold. Barnehagelærerne synliggjør noen verdier i møte med alle barn, som også er
vektlagt i rammeplanen. Ulike forståelser hos de ulike aktørene i barnehagen kommer frem i
analysen noe som kan utfordre arbeidet i barnehagen. De ulike nivåene i utdanningssystemet
vektlegger inkludering og barnehagelærerne opplever en sammenheng i nasjonale og
kommunale planer og arbeidet i barnehagen. Men det blir også synlig noen spenninger mellom
det nasjonale, kommunale og den enkelte barnehagen. | |