Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNatasha Blank
dc.contributor.authorChira Kakay
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:51Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:22027756
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783048
dc.description.abstractNorske myndigheter og utdanningssystemet hevder på å skaffe elevene kunnskap og kompetanse som tilpasses med store endringer i det lokale samfunnet og den globale fremtiden. Forskning på de didaktiske metodene i klasserommet er en viktig faktor for å fremme dybdelæring i matematikkfaget. Fokus i denne studien er å belyse: «Hvilke didaktiske grep kan fremme eller hindre dybdelæring i arbeid med utviklende opplæring i matematikk i fjerde klasse etter Zankovs modell?» Zankovs undervisningssystem er bygget på Vygotskys sosiokulturelle teori som legger vekt på felleslæring. Zankovs system er basert på fem didaktiske prinsipper og fire egenskaper for å etablere undervisningstimer som kan legge til rette og lede den generelle utviklingen hos elevene. Hensikten med studien var å undersøke hvilke didaktiske grep som er involvert i de ulike situasjoner i matematikk-undervisningstimen, som fremmet eller hindret dybdelæring i matematikkfaget hos elevene. En kvalitativ tilnærming ble benyttet for å svare på forskningsspørsmålet. Rådatamaterialet ble innsamlet ved å bruke video -og lydopptak for å studere de ulike didaktiske arbeidene av læreren i fjerde klasse matematikkundervisning. Analysene består av tre ulike kategorier: starten på timen, lærerens handlinger og lærerens rolle som hadde en innflytelse for å gi muligheter for elevenes dybdelæring i en dialogbasert undervisning. Studiens resultater beviste at de didaktiske grepene som ble brukt av læreren har spilt en viktig rolle for å fremme eller hindre dybdelæring hos elevene i undervisningsarbeid. Læreren har en betydning for støtte og skape elevenes læringsutbytte. Studien har konkludert med flere elementer som er viktige for å fremme eller hindre dybdelæring hos elevene. For eksempel er starten på timen viktig for å fremme læringslyst til videre arbeid hos elevene, spesielt valg av oppgaven som kan gi mulighet for elevene til å finne en sammenheng mellom tidligere lærdom og det nye emnet. Formulerte muntlige spørsmålet av læreren skal være tydelige og sikre at alle forstår hvordan de skal arbeide med oppgaven og hjelpe elevene til å skaffe seg dybdelæring gjennom dialog og diskusjoner i klasserommet. Et presist matematisk språk er viktig både for læreren og elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerens rolle i utviklende opplæring i matematikk- analyse av didaktiske grep som kan fremme eller hindre dybdelæring i fjerde klassen etter Zankovs modell.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel