Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEgenæs Staurseth, Hanne
dc.contributor.authorCappelen, Benedicte
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:55Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:9376061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783049
dc.description.abstractHovedhensikten med studien er å belyse på hvilke måter førskrivingsfasen kan ha en påvirkning på elevbesvarelsene. Problemstillingen er som følger: Hvilke elementer fra førskrivingsfasen finner vi igjen i andreklassingers tekster og på hvilke måter kan disse påvirke kreativitet og selvstendighet? Studien har blitt gjennomført i én andreklasse, med et utvalg på 21 elever. Dermed er ikke hensikten med denne studien å si noe generaliserbart om førskrivingsfasen, men å belyse konkret, kontekst-avhengig kunnskap om førskrivingsfasen i den utvalgte andreklassen. For å besvare problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i fem skrivesituasjoner, hvor hver oppgave har hatt en hovedhensikt: 1. Se på et utfordrende tema og hvordan dette setter spor i elevtekstene 2. Se på forskjellene når det deles ut flere modelltekster 3. Se på hvilke måter en lengre modelltekst setter spor i elevtekstene 4. Se om modellteksten blir brukt når den ikke gis mye oppmerksomhet til i introduksjonen 5. Se på påvirkningen av de utdelte modelltekstene Studien har vist at elevene låner større deler av modellteksten når de får utdelt teksten foran seg, og dersom den ikke deles ut finner vi færre spor fra modelltekstene i elevtekstene. Når samtale og tekst tar opp de samme elementene, bruker flere av elevene en kombinasjon av disse elementene i sine tekster. Elevene lar seg inspirere av klassesamtalen og låner elementer fra denne, som er gjennomgående i alle fem skrivesituasjoner. Denne studien har i alle de fem skrivesituasjonene vist at elevene bruker den samme støtten på ulike måter. Noen har latt seg inspirere av førskrivingsfasen og transformert innholdet til sitt eget, mens andre har imitert det. Resultatene viser at man kan finne spor av førskrivingsfasen i elevtekstene, men på forskjellige måter og i ulik mengde. Det som er felles er at alle elevene har hatt den samme førskrivingsfasen i alle de fem skrivesituasjonene, men at støtten de har fått i denne fasen har blitt utnyttet på forskjellige måter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFørskrivingsfasens påvirkning på elevenes kreativitet og selvstendighet i tekstproduksjon: En studie av førskrivingsfasen sin påvirkning på andreklassingers tekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel