Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorJårvik, Martin Nøland
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:57Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8373957
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783052
dc.description.abstractDenne studien retter søkelyset mot læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt knyttet til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: «Hvilke erfaringer har lærere og PPT- rådgivere med elever som viser en innagerende atferd, og hvilke opplæringstilbud mener de skolen kan bidra med for å tilrettelegge for gode læringsfelleskap?». For å belyse problemstillingen ble fem lærere og to PPT- rådgivere intervjuet. Formålet med studien var å få innsikt i deltakernes forståelse, opplevelser og refleksjoner knyttet til innagerende atferd blant elever, og skolens opplæringstilbud. Med bakgrunn i analyse og tolkning ble det utarbeidet fem kategorier: i) «Innagerende atferd»- lærernes og PPT- rådgivernes synspunkt og erfaringer, ii) hvorfor innagerende atferd?, iii) utfordringer for eleven, iv) å «se» elever som viser en innagerende atferd og v) den pedagogiske tilretteleggingen. Deltakerne ga utrykk for at de hadde god kunnskap om innagerende atferd, og hva som kjennetegner denne elevgruppen. I analysen kom det fram at elevene kan oppleves som tilbakeholdne, stille og at de krever lite oppmerksomhet fra læreren og medelever. Det fremgår i studien at deltakerne er oppmerksomme på elever som viser en innagerende atferd, men at disse elevene kunne forsvinne i mengden dersom elevene med en utagerende atferd krever for mye oppmerksomhet fra læreren. Når det gjelder pedagogisk tilrettelegging viste analysen at deltakerne enes om at det er viktig å legge til rette for en god generell og inkluderende pedagogikk. Deltakerne påpekte viktigheten av å skape trygghet og forutsigbarhet gjennom et godt læringsmiljø, gode relasjoner, i tillegg til et velfungerende skole- hjem samarbeid. I diskusjonskapittelet konsentreres diskusjonen om deltakernes kunnskap og kompetanse, og forholdet mellom en generell pedagogikk versus en ‘spesiell pedagogikk’. Generelt viser lærerne og PPT- rådgiverne et bredt kunnskapsnivå knyttet til innagerende atferd, og hvordan man kan tilrettelegge for denne elevgruppen. Noe som viser at det er mer kunnskap ute blant ansatte i skolesektoren enn det som kommer til utrykk i faglitteratur og i forskning.
dc.description.abstract-
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Innagerende atferd blant elever i skolen- en kvalitativ studie av læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt på innagerende atferd»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel