Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Gølin Kaurin
dc.contributor.authorPeck, Stine Marie
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:58Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50056391
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783054
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke hva slags type tekster elever på 10. trinn foretrekker å skrive og finne ut hva som påvirker valg av skriveoppgave. Jeg ønsket å finne ut om det var andre faktorer enn norskundervisningen som kunne påvirke valg av skriveoppgave i en skrivesituasjon, og ville derfor se om lesevaner, skjermtid eller fritidsskriving var mulige påvirkningsfaktorer til valg av skriveoppgave. Et av de viktigste kriteriene jeg satte for arbeidet med denne oppgaven var at jeg skulle undersøke det fra elevens perspektiv. Problemstilling for oppgaven var: Hva påvirker elevers valg av skriveoppgaver i norskfaget på 10. trinn? Med et ønske om å gjøre en større, kvantitativ undersøkelse, utviklet jeg et spørreskjema for å innhente informasjonen, og denne ble sendt ut til ungdomsskoler skoler i Rogaland. Nesten fem hundre elever på 10. trinn deltok i undersøkelsen. I tillegg ble det laget en uformell meningsmåling til lærere om bruk av tidligere eksamensoppgaver i norskundervisningen. De viktigste funnene fra undersøkelsen var at nesten to tredjedeler av elevene svarte at de liker best, føler seg flinkest til og opplever at de lærer mest om saktekster i norsk på 10. trinn. Over halvparten av elevene i undersøkelsen svarte at de leser null eller éi bok i løpet av et år, og bruker i gjennomsnitt hver dag nesten fem timer på skjerm som ikke er skolerelatert. Undersøkelsen kan ikke identifisere sammenheng mellom lesevaner eller skjermtid i forhold til valg av skriveoppgave. Lærerne i meningsmålingen forteller at de bruker tidligere eksamensoppgaver i undervisningen sin, og de gjør det for å trene elevene i å forstå en oppgavebestilling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva påvirker elevers valg av skriveoppgaver i norskfaget på 10. trinn? En kvantitativ studie i endring av elevers skrivepreferanser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel