Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorDyrli, Christine Nysæter
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:07Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3074509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783060
dc.description.abstractBarn med ADHD som viser reaktiv aggresjon, er noe de fleste lærere i den norske grunnskolen kommer bort i løpet av sin karriere. Disse barna kan være en utfordring for både lærer og medelever. De trenger tilrettelegging for å klare skolehverdagen. En del av denne tilretteleggingen er å hjelpe de til å utvikle strategier for å mestre den reaktive aggresjonen, samt å øke deres sosiale kompetanse. Dette kan føre til at vanskene i skolehverdagen kan reduseres. I tillegg til forebygging, er det nødvendig å håndtere barnets oppførsel i uheldige situasjoner og i etterkant av disse Dermed vil oppgaven svare på følgende problemstilling: «Hvordan håndterer lærere elever med ADHD som viser reaktiv aggresjon. - Med fokus på elevens sosiale kompetanse» Formålet med oppgaven var å finne beste metode for håndtering av elever som har ADHD som viser reaktiv aggresjon. På den måten er det mulig at andre lærere kan få inspirasjon og tips til hvordan disse elevene responderer best. Teori er hentet ut fra anerkjente forskere innenfor ADHD, aggresjon, utfordrende atferd og sosial kompetanse. Metoden i oppgaven er det kvalitative forskningsintervjuet, mer spesifikt et semistrukturert livsverdenintervju. Fem erfarne lærere fra grunnskoler fra ulike deler i Norge var informanter. Funn i oppgaven viser at autoritative klasseledere mener de mestrer utfordringer elevene kan gi, og denne lærertypen ser eleven som en ressurs for klassemiljøet. Sosial kompetanse blir trukket frem som svært viktig i arbeidet med denne elevgruppen, både ut fra teori og empiri.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan håndterer lærere elever med ADHD som viser reaktiv aggresjon. -Med fokus på elevens sosiale kompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel