dc.description.abstract | Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges
tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i
fotball er det likevel gjort svært få studier innenfor spillersamtaler. Studiens hensikt er derfor
å kartlegge hva som karakteriserer spillersamtalen og hvilke temaer som tas opp. Dette kan gi
nyttig informasjon om sentrale deler av slike samtaler, og dermed bidra til å optimalisere
utbyttet både spillere og trenere sitter igjen med i etterkant av spillersamtalene.
Metode: Utvalget ble basert på et tilgjengelighetsutvalg (n=5) av trener (n=1) og spillere
(n=4) fra en eliteklubb på et av de to høyeste nivåene i Norge. Spillerne er i alderen 16-21 og
har vært en del av den gjeldende klubben siden senest starten av tenårene, mens treneren har
vært i klubben i én sesong. Studien benyttet seg av en kvalitativ tilnærming med bruk av
observasjoner som primærdatakilde og semistrukturerte intervjuer som sekundærdatakilde.
Resultat og konklusjon: Resultatene viste at samtalen tok for seg fem ulike temaer, som i
denne studien omtales som; personlig, mentalitet, utviklingsmål, videoanalyse og annet. I
løpet av analysen av disse temaene kommer det frem at relasjonen mellom trener og utøver
påvirkes som følge av samtalens innhold. Det kommer også frem at det legges til rette for
selvregulerende faktorer for spillerens del. | |