Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorSaltnes, Øyvind
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:17Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3317133
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783076
dc.description.abstractHensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i fotball er det likevel gjort svært få studier innenfor spillersamtaler. Studiens hensikt er derfor å kartlegge hva som karakteriserer spillersamtalen og hvilke temaer som tas opp. Dette kan gi nyttig informasjon om sentrale deler av slike samtaler, og dermed bidra til å optimalisere utbyttet både spillere og trenere sitter igjen med i etterkant av spillersamtalene. Metode: Utvalget ble basert på et tilgjengelighetsutvalg (n=5) av trener (n=1) og spillere (n=4) fra en eliteklubb på et av de to høyeste nivåene i Norge. Spillerne er i alderen 16-21 og har vært en del av den gjeldende klubben siden senest starten av tenårene, mens treneren har vært i klubben i én sesong. Studien benyttet seg av en kvalitativ tilnærming med bruk av observasjoner som primærdatakilde og semistrukturerte intervjuer som sekundærdatakilde. Resultat og konklusjon: Resultatene viste at samtalen tok for seg fem ulike temaer, som i denne studien omtales som; personlig, mentalitet, utviklingsmål, videoanalyse og annet. I løpet av analysen av disse temaene kommer det frem at relasjonen mellom trener og utøver påvirkes som følge av samtalens innhold. Det kommer også frem at det legges til rette for selvregulerende faktorer for spillerens del.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSpillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel