Show simple item record

dc.contributor.advisorBlank, Natalia
dc.contributor.authorFrafjord, Tonje
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:22Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8750450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783083
dc.description.abstractI denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie som har som formål å få et innblikk i muligheter og utfordringer matematikklærere opplever ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å utnytte mulighetene må teknologien integreres i faget, og for å klare det må læreren ha teknologisk pedagogisk fagkunnskap. En annen faktor som spiller inn i bruken av digital teknologi er lærernes oppfatninger. For å svare på problemstillingen så jeg det derfor som hensiktsmessig å svare på delspørsmål angående lærernes teknologisk pedagogiske fagkunnskap og oppfatninger til digital teknologi i matematikkfaget. Funnene er basert på en teoridrevet innholdsanalyse og en deduktiv tematisk analyse, og det er intervjuer med fire lærere fra to forskjellige skoler som har blitt analysert. Gjennom den teoridrevet innholdsanalyse viste alle de fire lærerne at de har god teknologiske pedagogiske fagkunnskap. Analysen viste også at lærerne hadde mye større teknologisk pedagogisk kunnskap enn teknologisk fagkunnskap, men det er grunn til å tro at dette er et resultat av spørsmålene som ble stilt. Den deduktive tematiske analysen har vist den komplekse sammensetningen av en læreres oppfatning som er med å påvirke hvordan eller hvilken digital teknologi som blir tatt i bruk. Her fant jeg tre hovedtema; «Tilegnelse av digital kunnskap», «Fordeler» og «Ulemper». Den største forskjellen når det kommer til lærernes tilegnelse av digital kunnskap er at tre av dem var voksne når den digitale teknologien ble vanlig i skolen, mens den siste læreren har vært elev med digital teknologi fra grunnskolen. Dette er en faktor som vil spille inn i deres oppfatning av undervisning med teknologi. Alle fire lærerne viste overvekt av positive oppfatninger knyttet til bruk av digitale teknologien. Variert og tilpasset opplæring, bedre konkretisering og visualiseringsmuligheter og stor informasjonstilgjengelighet mente lærerne bidrar til å øke elevenes motivasjon og mestringsfølelse i faget. Lærerne uttrykte også noen negative oppfatninger. Tre av fire lærere mente at for mye skjermtid ikke er bra for elevene. Alle lærerne følte at de miste oversikt når elevene arbeidet på skjerm og de så også flere slurvefeil hos elevene. På samme måte som at elevene i dagens skole ikke er de samme som elevene utdanningssystemet ble laget for, stilles det andre krav og nye utfordringer til dagens lærere. Utdanningsinstitusjonene har en viktig jobb i å forberede studenter til å ikke bare utvikle teknologisk pedagogisk fagkunnskap, men lære seg å opprettholde og utvikle denne kunnskapen for å skape best mulig undervisning for elevene.
dc.description.abstractThis masters thesis presents a qualitative with the objective of gaining insight into the opportunities and challenges teachers experience when they are using digital technology in their mathematics classes. To take advantage of the opportunities, the digital technology has to be integrated into the subject, and in order to do so the teacher has to have technological pedagogical content knowledge. In addition, teachers' perceptions are a factor that affects how, and what technology they chose to use. To fully get an insight into the opportunities and challenges I saw it as appropriate to address a number of underlying questions regarding the teachers' technological pedagogical content knowledge and perceptions of digital technology in the subject of mathematics. The findings are based on a theory-driven content analysis and a deductive thematic analysis, from interviews conducted with four teachers from two different schools that have been analyzed. Through the theory-driven content analysis, all four teachers showed that they have good technological pedagogical professional knowledge. The analysis also showed that the teachers had much greater technological pedagogical knowledge than technological content knowledge, but there is reason to believe that this is a result of the questions that were asked. The deductive thematic analysis shows the complex composition of a teacher's perception that influences how, and what digital technology is used. Here I found three main themes emerge: "Acquisition of digital knowledge", "Advantages" and "Disadvantages". Teachers have different ways of acquiring digital knowledge. The biggest difference between the four teachers are that three of them were adults when digital technology became commonly used in school, while the last teacher has used digital technology throughout their formal education since primary school. This is a factor that plays a major part in their perception of teaching with technology. All four teachers showed a predominance of positive perceptions relating to the use of digital technology. The teachers believed that varied and adapted teaching, better concretization and visualization opportunities and greater access to information were all factors playing a part in increasing students’ motivation and sense of mastery in the subject of mathematics. The teachers also expressed some negative perceptions. Three out of the four teachers thought that too much screen time is bad for the students. Additionally, all four teachers felt that they lost track of what the students worked on while using digital devices and they also noticed an increase in careless errors in the students’ work. In the same way that the students in today's schools are not the same as the students the education system was made for, other demands and new challenges are placed on today's teachers. Educational institutions have an important job to prepare students to not only develop technological pedagogical content knowledge, but teach them to maintain and develop this knowledge to create the best possible teaching for the students.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMuligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record