Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJølbo, Ingri Dommersnes
dc.contributor.authorAmundsen, Ole
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:23Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:31547648
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783084
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om undervisning og fagtekstskriving i norskfaget for elever som tar videregående opplæring i fengsel. Jeg ønsker her å prøve ut et undervisningsopplegg som er inspirert av sjangerpedagogikkens teori og metodikk. Oppgavens problemstilling er som følger: På hvilke måter kan et undervisningsopplegg som er inspirert av sjangerpedagogikk støtte fagtekstskriving i norskfaget for elever som tar videregående opplæring i fengsel? På bakgrunn av problemstillingen utformet jeg to forskningsspørsmål som handler om hvordan utvikling av fag- og emnespesifikke ord og begreper kan bidra til elevenes fagskriving, samt hvilke spor fra undervisning og modelltekster som finnes i et utvalg med elevtekster. I oppgavens teoridel gjør jeg rede for skillet mellom hverdagsspråk og skolespråk, og viser til teorier om at språklig og sosioøkonomisk bakgrunn kan ha innvirkning på elevers muligheter for å lykkes i skolen. Jeg gjennomgår også Vygotskys sosiokulturelle læringsteori, Hallidays språkteori, den systemisk funksjonelle grammatikken, og sirkelen for undervisning og læring, da disse utgjør det teoretiske grunnlaget i sjangerpedagogikken. Denne studien bygger på en kvalitativ forskningstilnærming og er inspirert av pedagogisk designforskning. Det innebærer at jeg først utformet et undervisningsopplegg inspirert av sjangerpedagogikkens teorier og metodikk, som deretter ble prøvd ut og observert i klasserommet. Videre ble disse observasjonene og datamateriale bestående av elevtekster analysert og drøftet. Resultatet av dette ble til slutt knyttet opp mot relevant teori og forskning, og ledet meg frem til følgende konklusjon: Sjangerpedagogikkens skrivemetodikk kan tilføre norskundervisningen i fengselsskolen hensiktsmessige pedagogiske og didaktiske verktøy som kan støtte elevenes fagtekstskriving. Dette kan oppnås blant annet gjennom skrivesirkelens stegvise metodikk med stor grad av stillasbygging og modellering. Sammen med elevene kan lærer utvikle en språklig verktøykasse som muliggjør konstruktive samtaler om tekst og tekstproduksjon, noe elevene kan bygge videre på i egen fagtekstskriving.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSjangerpedagogikk og fagskriving i fengsel
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel