Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFlatekval, Eli
dc.contributor.authorStensrud, Ingvild
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:25Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50075368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783088
dc.description.abstractNorske skoler har et mangfold av elever med ulike språk, kulturer og verdier som skal bli ivaretatt. Mangfoldet er bakgrunnen for valget av tema til denne masteroppgaven; flerkulturell litteratur, og kulturmøtet i bildeboka Skylappjenta. Masteroppgavens formål er å finne ut på hvilke måter elever tolker, reflekterer og tenker om kulturmøtet som skildres i Skylappjenta. Målet med masteroppgaven har vært å bidra til økt forståelse for, og innsikt i elevenes forforståelse, bakgrunnskunnskap og forståelseshorisont. Ved å undersøke ulike elevperspektiv på kulturmøtet i bildeboka, ved hjelp av metodene loggskriving og gruppeintervju, har analysen gitt innsikt i elevenes forestillingsevne og bakgrunnskunnskap. Undersøkelsens informanter ga skriftlig og muntlig respons på spørsmål som ble utviklet med utgangspunkt i masteroppgavens formål. Analysen konkluderte med at få av informantene realiserte bildebokas fulle meningspotensial. Kun én av ti elevers respons kunne tolkes i retning av at vedkommende tolket og forsto bokas tematikk (kulturmøtet mellom norsk og pakistansk kultur). Skylappjenta er rik på litterære virkemidler som samtlige elevene reflekterte og drøftet. Den fremtredende intertekstualiteten ble fortolket av samtlige elever. Elevene refererte til bokas modaliteter da de besvarte spørsmålene, spesielt i gruppeintervjuene. Analysens resultater indikerer at elevene ikke har utdypende kunnskap om flerkulturelle utfordringer. Det kan være en indikator på at litteraturundervisningen med fordel kan vektlegge flerkulturell litteratur slik at elevene kan utvikle forståelse og empati for sine medmennesker.
dc.description.abstractNorwegian schools have a diversity of pupils with different languages, cultures and values which must be accommodated. This diversity is behind the choice of subject for this master thesis; multicultural literature, and the cultural encounter in the picture book Skylappjenta. The purpose of the master's thesis is to find out in what ways pupil´s interpret, reflect and think about the cultural encounter that is portrayed in Skylappjenta. The aim has been to contribute to an increased insight of the pupils pre-understanding, background knowledge and understanding horizon. The analysis has achieved to give such insights by examining different pupil perspectives on the cultural encounter in the picture book, by using the methods of log writing and group interview. The informants provided a written and oral response to questions developed based on the purpose of the master's thesis. The analysis concluded that few of the informants realized the full meaning potential of the picture book. Only one in ten pupils´ response could be interpreted so that the person in question interpreted and understood the book's theme (the cultural encounter between Norwegian and Pakistani culture). Skylappjenta is rich in literary tools. The prominent intertextuality was interpreted by everyone. The pupil´s referred to the book's modalities when answering the questions, especially in the group interviews. The analysis´ results indicate that the pupils do not have in-depth knowledge of multicultural challenges. This could be an indicator that literature teaching can advantageously emphasize multicultural literature so that pupils can develop understanding and empathy for their fellow human beings.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKulturmøter i litteraturen og i litteraturundervisning: Elevperspektiv på bildeboka Skylappjenta
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel