Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorIdsøe, Anders
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:28Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8522858
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783095
dc.description.abstractDen 9. Juni 2017 vedtok stortinget nye bestemmelser i opplæringsloven kapittel 9a. Dette er kapittelet om elevenes skolemiljø. Hensikten med endringene i kapittelet, er å styrke rettighetene til elever som blir mobbet og deres foreldre, og være et effektivt virkemiddel mot mobbing og dårlige skolemiljøer (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 1). En av de mest sentrale bestemmelsene er at det nå er innført en nulltoleranse mot mobbing, krenkelser, vold og trakassering. Elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø, uavhengig av sosialt og økonomisk ståsted og bakgrunn. Fra proposisjonen, og gjennom å tolke det nye kapittel 9A i Opplæringsloven, får man vite at det er elevens subjektive opplevelse av skolemiljøet og aktuelle mobbesituasjoner som oppstår, som blir avgjørende for når skolen skal gripe inn. Denne subjektive opplevelsen er det jeg vil fokusere på i denne rapporten. Elevenes subjektive opplevelse skal ikke betviles, og være gyldig for eventuelle tiltak som skal settes inn. Problemstillingen og spørsmålene for denne rapporten blir dermed: Skal en lærer stole blindt på elevens subjektive opplevelse av mobbing? Er det sant når en elev/og eller foresatt sier at «jeg/han blir mobbet av andre elever», og er denne subjektive opplevelsen tilstrekkelig grunnlag for å sette inn tiltak mot disse elevene? Hva skjer dersom to elevers subjektive opplevelse strider mot hverandre? Dette er spørsmål jeg vil undersøke nærmere. Selve undersøkelsen er en kvalitativ intervjuundersøkelse, hvor jeg intervjuer elever om deres oppfattelser rundt de nye bestemmelsene. Hensikten bak dette er å få elevenes egne meninger sammen med lovene og teorien. Dette kan bidra til å skape en forståelse av hvordan de nye bestemmelsene fungerer, og hvordan elevene mener at skolen burde håndheve bestemmelsene i praksis. Når det gjelder intervjuene med elevene, har jeg laget noen scenarioer, hvor jeg undersøker hvordan elevene selv mener at en lærer burde arbeide i en mobbesituasjon, både når den er rapportert fra en elev og dens foresatte. Hovedfunnene fra undersøkelsen er at elevene i utgangspunktet mener at en lærer skal stole på både eleven og foresatte som rapporterer om mobbing, men at det også trengs videre observasjon og informasjon fra andre kilder før det kan settes inn ytterligere tiltak mot de utpekte mobberne. Dette står ikke helt i stil med bestemmelsene vi leser fra nye kapittel 9a i Opplæringsloven, og dette drøfter jeg videre i rapporten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevens subjektive opplevelse knyttet til mobbing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel